27 september 2012

Hård intern debatt om skuggbudgeten

SKUGGDEBATT Det råder tuffa tag i den interna debatten hur årets skuggbudget ska presenteras för husse. Det är dels jag, oppositionsordförande, och kvinnoförbundets ordförande Lucy, som debatterar i skuggan under rhododendronbusken.

Idag har jag som partiledare för oppositionen här hemma glädjen att kunna presenterar årets skuggbudget ”Affärsplan för Hätte”.
Det finns många klagomål på husses darriga budget. Det är många förslag där som inte är tillräckliga. Dessutom har han mest tillgodosett sina egna (=överklassens) behov, i den budget han har lagt fram.


Den främsta invändningen är att hundar ska serveras torrfoder och katter torrfoder OCH delikatessfoder från väldoftande burkar. Dessutom ska fördisken, som hittills har varit ett manligt bestyr, numera delas med husets feminina inslag (den fula franska kattan Lucy).
Dessvärre står vi inte enade i oppositionen. Kvinnoförbundets ordförande, den nyss nämnda katta Lucy, är mer nöjd med regeringens (husses) förslag. Hon kan tänka sig små förändringar, dock i andra riktningar .
Det foder som delas ut till samhällets små och svaga, kan helt strykas från budgeten tycker kvinnoförbundet.
– Man matar väl inte mat?, säger hon lite cyniskt.
Lucy föreslår istället att hundars torrfoder kan ersättas av en billigare sort, så att torrfodret till katter kan ersättas med dyrare och godare köttmat.
– Det är inte mer än rätt att hundars patriarkala härskarteknik nu äntligen ersätts av jämlikhet (= allt till husets katter) i vårt hushåll, hävdar Lucy i ett argt uttalande bakom ryggen på mig.
Dessutom tar hon avstånd från mitt fyndiga ord ”Affärsplan”.
– Det är inget våra presumtiva väljare (= husse och jag) känner igen. Annat var det förr (= i augusti), vidhåller kvinnoförbundets högsta katt.
– Nej, fortsätter den lömska kattan, vad vi kvinnor kräver är att vi ska få upprättelse och kompensation för allt historiskt förtryck.
– Det innebär att vi endast ska ha kötträtter och att vi ska ta hand om all fördisk – om den faller oss i smaken, jamar Lucy vidare i falsett.
– Det är min ”Affärsplan för Hätte”!!

Hej så länge
Sverker

Leg. ekonom

TRYGG Här har ni en (=jag) som utstrålar trygghet och kunskap. Det är löjligt att kvinnoförbundet ska börja käbbla. Vi i vårt parti behöver ingen intern debatt. Kvinnoförbundet ska sköta markservicen!

EGOISTISKT Kvinnoförbundets ordförande Lucy ser bara till sig själv. Bland annat föreslår hon att vi ska slopa stödet till samhällets mest behövande (=domherrar och andra småfåglar), ska dras in vintertid. Det är inte så att det ska sparas. Nej, pengarna skulle gå till att göda katter.

LAT Det är så här som Lucy vill framleva sina dagar. Bara sitta slött och då och då gå ut i köket och vräka i sig dyr mat. Dessutom ska detta ske på andras (=Sverkers) beksotnad.

4 kommentarer:

  1. Varför har Lucy pingla om halsen? Varna för att hon kommer? Hon är väl nästan aldrig ute och inne finns väl inte mycket som skräms av henne.
    Kan hon inte skrämmas utan hjälpmedel undrar ett troget fans till Sverker

    SvaraRadera
  2. Hon brukar bara ha den när hon är ute, vilket hon är då och då. Det är mest för att hon inte ska falla offer för någon triggerhappy jägare. Dessutom vill husse inte ha in mördade möss och småfåglar.

    SvaraRadera
  3. Det där med fördelningspolitik är svårt att begripa sig på. Som tur är har jag ingen katt, men jag har en bror som är matvägrare av rang. När han har vägrat tillräckligt länge, så får han mjuk burkmat, medan jag som snällt knaprar i mina pellets inte får någon burkmat. Hur rättvist är det på en skala?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte rättvist alls. Precis så är det hemma här. Vill man inte ha sitt torrfoder, så kan jag gärna ta hand om det.

      Radera