23 september 2012

Det har sina fördelar med regn

EXTRASJÖ Så här fint kan det bli om det regnar rejält. Det bildas små extrasjöar längst med min väg. Där kan man se träden spegla sig i den av fallande vattendroppar krusiga ytan.

Igår regnade det. Först på morgonen regnade det väldigt mycket. Då gick husse bara ett par kilometrar. På eftermiddagen däremot gick vi tre kilometrar, för då regnade det bara halvmycket. Det kunde nämligen inte regna så mycket mer, eftersom regnmätare då hade svämmat över.

Nu tycker du kanske att det inte är så roligt med regn, men det har sina fördelar.
Om du exempelvis blir törstig, så är det bara och stanna och dricka ur en vattenpöl.
Du kan också stanna och spegla dig i vattenpölar. Är du lika stilig som jag, så är det väldigt roligt och stärkande för självkänslan. Ser du ut som husse eller Lucy, ska du nog undvika att spegla dig.
Fast vet du vilken den största fördelen med regn är? Jo, Lucy vill inte gå ut. Katter är som hussar ungefär, de tycker inte om regn.

Hej så länge
Sverker

Leg. regnhund

STILIGT Det är inte ofta du kan se två Sverker på en gång. Det kan du om du möter mig på trottoaren en regnig dag. En lurvig Sverker och en siluett av samma stiliga västgötaspets. Det måste vara en lycka för var och en som möter mig.

VATTENSKÅL Överallt blir det små – eller stora – vattenskålar. Så fort du blir törstig, så kan du ta dig en slurk. Då kommer du hem otörstig och du kan helt koncentrera dig på ditt tuggben.

FEGIS Agnes fula katt Lucy törs inte gå ut om det regnar. Hon bara sticker ut huvudet genom dörren, sen springer hon och sätter sig i fönstret. Därifrån kan hon se vart husse och jag går. I alla fall den första biten. På så sätt slipper jag skämmas över at ha en katt upptryckt jämte mig.

SLUT Här kan du själv se varför regnet var tvunget att avta. Hade det inte gjort det, så hade ju inte regnmätaren räckt till. Det är tur att regnet har lärt sig. När det för några år sedan kom 115 mm på en dryg timme, var husse tvungen att förlita sig på SMHI. Ser du flugan som passar på och ta sig ett bad?

2 kommentarer: