29 september 2012

Äntligen ska orättvisorna mot oss män utredas

VÄDERKOLL Ett exempel på de orättvisor som drabbar oss män är utevistelsen. Visst, det är alldeles jämlikt när jag och Lucy kontrollerar dagens väder. Både Lucy och jag konstaterade att det regnade. Lucy gick in i värmen och jag tvingades ut. Är detta rättvist?

Äntligen kan jag se fram mot lite rättvisa. Jag välkomnar med glädje och förväntan regeringens utredning om diskriminering av oss män. Det är verkligen på tiden att det görs något. Det krävs ett helhetsperspektiv på förtrycket av oss män, speciellt i jämförelse med kattflickor.

Trots att jag är manligast och smartast av alla, så ska du veta att jag har fått kämpa mig till denna ställning. Vi män måste vara fyra gånger bättre än vilken tik som helst, för att bli betraktade som lika duktiga. Det tar på krafterna.
Det är tyvärr mycket som måste ännu måste ändras innan vi kan börja prata om något som påminner om jämställdhet.
Jag kan beskriva lite hur vi har det hemma hos mig. Lucy, som är en tjej, kan göra precis som hon vill.
Hon kan sitta i husses knä, hon kan traska runt på matbordet och LIGGA på husses tidning och till och med tjuvfördiska, hon behöver inte gå ut för att bajsa, hon har alltid en full skål med torrfoder (som inte jag kommer åt), hon får köttfrukost och köttmiddag. Uppräkningen på orättvisorna kunde fortsätta hur länge som helst. Jag får INGET av detta!
Dessutom har vi män sämre hälsa. Ta till exempel när jag fick en pinne i tassen och var tvungen att åka till veterinären. Lucy har ALDRIG fått en pinne i tassen.
Nej, det är dags att det blir lite mer jämlikt, annars slutar jag att vakta huset!

Hej så länge
Sverker

Leg. diskriminerad

MÖRKER I utbildningen kommer vi män efter. Jag upplever det som en mörk tunnel. Det är inte det att vi inte kan, vi får inte rätt motivering av de matrikala krafterna i hundskolan. Det fjantas väldigt mycket för alla tikar och vi män får mer eller mindre klara oss själva.

BALANSGÅNG Det är på tiden att utbildningen vippar över, så att även vi hundar kan tillgodogöra oss utbildningen. Myndigheterna måste se till att denna balansgång får ett lyckligt slut.

FRIHETER När husse äter får jag inte ens en gång påkalla hans uppmärksamhet. Han kallar det för tigga. Tjejen Lucy kan hoppa upp på bordet, lägga sig på morgontidningen. Dessutom brukar hon stjäla av husses mat. Det innebär att det blir mindre fördisk till mig, som behöver maten bättre.

ESKORT När jag går ut, får jag minsann klara mig själv. Lucy, som anser sig som en fin fransk dam (trots ursprunget), kräver att jag ska eskortera henne. Grymt orättvist. Snart ska jag väl fånga möss åt henne också.

2 kommentarer:

  1. Du är dagens höjdpunkt Sverker. Är inte husse lite väl lafsig med Lucy? Fransyskor har tydligen dålig fostran/stil - äta på bordet! Husse borde säga ifrån, men han är kanske svag för kvinnor./E-beth

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt dubbel diskriminering du är utsatt för Sverker. Lucy är både tjej och katt!

    SvaraRadera