5 november 2011

Världens godaste bakelse

Delikatesser från Småland


Efter allmän begäran, så ska du få receptet på min Småländska Delikatessbakelse som jag och Egon bjöds på igår på min namnsdag. Lokalproducerat är ju så himla populärt nu. Det är, som du förstår, ett gammalt familjerecept som har gått i släkten i generationer. (Eller kanske var det första gången det gjordes i går?)
Hoppas att din bakelse blir lika god som min var. Lycka till!


GREJER Det här är de grejerna som behövs. Ta fram allt innan du börjar med dina bakelser. Pricka av på receptlappen undan för undan, så att du vet att du har allt med. Varje detalj är viktig för helheten.

Hej så länge
Sverker

Leg. delikatessbagare




1 OSTKAKA Du ska ta en rejäl bit ljummen småländsk ostkaka. Större än de på bilden. Ska du göra två bakelser (om du vill bjuda mig), så ska du ta två ostkakebitar som på bilden – är det bara till dig själv, så räcker det med en tallrik och en bit.



2 LEVERPASTEJ Ovanpå ostkakebiten placerar du en rejäl bit leverpastej från Pastejköket i Tranås. Husses lilla tunna leverpastejsbit passar bättre en handväskehund från Östermalm. OBS Det kan aldrig bli för tjock skiva med leverpastej!



3 GRÄDDE Det är nu du verkligen ska lägga det småländska åt sidan. Mycket grädde, men från småländska kossor, ska det vara. Det är för mycket smålänning i husse, som du kan se. Det är väldigt snålt tilltaget med grädden.



4 JORDGUBBSSYLT För att balansera smaken på leverpastejen, isterbandet och ostkakan, behövs det en klick, inte en liten klick, småländsk jordgubbssylt.



5 ISTERBAND Som pricken över i:et pillar du dit isterband på toppen. Helst ska det ju förstås vara testvinnaren Hugos isterband från Örserum. Det blir både snyggare och bättre på alla sätt, om du tar en längre korvbit.

HYPNOS Någon gång måste jag lyckas. Jag tränar på att hypnotisera god mat att komma till mig. Dessvärre var jag även denna gång tvungen att vänta på ett ”Varsågod” från husse, innan jag kunde ta och flytta bakelsen från tallriken till min magsäck. Bakelsen smakade utmärkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar