3 september 2011

Det är solens fel

RÄTT SOL Så här ska det se ut på morgonen. Det gör det hemma hos mig. I USA, där husse är går solen nio timmar fel. Det kan få sina konsekvenser. Soluppgångar mitt på dagen kan man kanske ha i Kiruna på vintern.
Det var förargligt. Mycket förargligt. Igår när jag firade mitt 500-jubileum, kom mina inlägg på alldeles fel tider. Det är solens fel.

Du kanske tyckte att det var lustigt att jag var så himla tidig med mina inlägg igår, men det beror på solen som går fel. Och husse som gör fel förstås.
Liksom andra stora företag har jag outsourcat (= sparka folk hemma och hitta folk som arbetar för svältlöner 16 timmar per dag utomlands) min verksamhet (världens bästa blogg, som du läser just nu). Den är för närvarande förlagd till Seattle i USA. Där går solen alltid fel, så min anställde (=husse) måste tidslägga mina inlägg så de kommer i rätt tid här hemma.
I går fick husse för sig att han skulle prova ett nytt gränssnitt på Blogger. Det gick väl inte så bra, måste jag säga. Han har ju så svårt för sig. Han klarade inte tidsinställningen. Det var bättre förr, tycker husse, med griffeltavlor och så.
Husse gör ett nytt försök idag, och då med det gamla gränssnittet.
För att även du ska förstå, det som är självklart för mig, har jag illustrerat med lite bilder husse har tagit.
Jag tror dock att det är bäst att jag tar hem verksamheten snart, så jag har full kontroll.
Hej så länge
Sverker

Leg. arbetsgivare
REGNBÅGE Titta här. Vad ser du? Jo, en regnbåge över min sjö. Hade den här regnbågen varit i Seattle, hade den inte funnits. Då hade segelbåtarna inte kunnat segla under bågen. Vem har sett en regnbåge när det är mörkt?

SPÖKE När Emily och jag var ute i skogen ”The forest of the ghosts” förra sommaren, så såg vi den här spökflickan. Hade det varit i Seattle så hade vi inte sett henne, eftersom det hade varit mörkt då. Då hade hon kanske funnits där, men vi hade inte kunnat säga hej till henne.

KOLSVART Hade inte solen gått fel vid Mount Rainier när husse var där, så hade den här bilden varit alldeles svart. Som du ser så skiner solen, vilken den inte gör hemma på natten. Ibland kan det vara bra att solen inte vet sin plats och tid överallt.

NATTSKOLA I Seattle får min Evan och min Emily gå på skolbussen kvart över fem på eftermiddagen. Sedan är de i skolan ungefär till midnatt. Det är inte lätt att bo ett land där solen går fel. Tänk själv om det var så i svenska skolor, då skulle ju barnen missa alla tv-program.

HUND Så här ser hundar ut i Seattle. Det kan jag se på bilden. Men vad hade hänt om solen hade gått rätt? Då hade husse aldrig kunnat ta bilden, eftersom det krävs ljus för att fotografera. Då hade jag fått framleva livet utan att veta hur Seattlehundarna tar sig ut. Jag tycker den ser trevlig ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar