9 juni 2012

Min födelsedag VII


HURRA Världens största paket! Och till mig! Visst är väl min resurshusse och resursmatte snälla. Det luktade gott också. Vad fanns inuti paketet?

Det är inte utan jag har längtat efter min resursfamilj hela dagen. Tänk om de inte skulle komma, nu när inte Egon finns längre? Har de glömt mig?
Men det hade de inte. Tvärtom. Det var faktiskt av min resursfamilj jag fick de finaste presenterna:
1. En tårta i forma av en västgötaspets.
2. En fantastisk skulptur föreställande en hund med likadana öron som Egon. Detta underbara konstverk går även att ha som skål.
3. Massor med exklusivt hundgodis som fyllde upp den vackra pjäs i form av en liggande hund, som jag fick.

Vilken tur att jag har en resursfamilj som vet vad en västgötaspets behöver.
Vilken otur att jag har en husse som inte begriper att en västgötaspets behövde äta upp presenterna med en gång.

Hej så länge och godnatt
Sverker

Leg. 12-åring



BRÅTTOM Här gällde det att öppna snabbt. Eftersom det luktade godis, så finns det ju en chans att det hinner ruttna innan man får upp paketet om man tar det försiktigt. Jag tog det inte försiktigt.


STÅLIGGANDE En liggande hund och en stående. Den ena en stilig pjäs fylld med godis, den andre en ännu stiligare västgötaspets som väntar på att fyllas med godis i takt med att godiset avlägsnas från porslinshunden.


OUPPNÅELIGT Hade jag fått hållas på gräsmattan, så hade inte detta behövt hända. Min resursmatte ser ganska nöjd ut, när hon ser att jag inte räcker upp till MIN present. Är detta ett sätt att behandla ett födelsedagsbarn?


HUNDTÅRTA Detta är nog världens stiligaste tårta. Som du ser så är det en tårtskulptur föreställande en västgötaspets. Prata om att få en egen tårta. Bästa tårtan ever.


FÖRSIKTIGT Att här gäller det att går fram försiktigt, innan man sätter kniven i installationen. Husse och jag beslöt om fotoförbud. Du kommer väl ihåg hur det gick för kulturministern, när hon skar i installationen i Moderna Museet. Vi vill ju inte ha hela Specialklubben för Västgötaspets emot oss, bara för att vi råkar skära fel. Tårtan var god!

Min födelsedag VI


BREV Jag anade nog att den här försändelsen var till mig. Det kunde jag lukta mig till i fredags. Men jag fick den först idag. Har husse rätt att hålla på post till mig??

Oj, det var svårt att hinna berätta allt idag.
Nu ska jag berätta om att redan igår fick jag ett brev, men det gömde husse.
– Det är inte till dig Sverker, sade husse.
Konstigt, tänkte jag, vem skickar tuggben till husse. (Jag kände det på lukten!) Idag så kom då lösningen. Brevet var förstås till mig. Tack Inger och Janne! Det innehöll inte bara ett tuggben, utan ett vackert vykort också. Efterföljansvärt!
Dessutom ska jag berätta om min middag.
Matskålens bottnades med vanlig hundmat, men toppen var att den toppades av en Kalvfärsbulle à la Sverker, som var över sedan nationaldagen. (Tack igen för det goda receptet Kjersti.)


Hej så länge
Sverker

Leg. 12-åring



BEN Husse skulle låtsas att jag hämtade försändelsen vid brevlådan, så han skulle fotografera mig när jag bar brevet fint och försiktigt. När han hann upp mig vid trappan hade jag redan benet. Tack!!


FÖDELSEDAGSRÄTT Om du tittar på vad som hände nationaldagen, så kan du se att Sverige fick en ny nationalrätt. Efter att ha fått ytterligare en kalvfärsbulle à la Sverker, kan jag även utnämna detta recept till hela Sveriges födelsedagsrätt.

Min födelsedag V


SHOPPA Min ex-matte tyckte att det var roligt att shoppa. Då fick alltid jag vänta utanför, vilket var bedövande tråkigt. Men idag upplevde jag köpandets glädje, eftersom det var jag som fick shoppa loss. Det fanns mycket att välja på.

Idag när vi var inne i stan, så tog husse mig till en underbar affär.
– Du får köpa vad du vill Sverker, sade han.
– Men bara en sak, tillade han snålt.
Det var inte lätt. Först letade jag efter en kattfälla att ha till Agnes fula katt Lucy, men jag hittade ingen.
Sen var jag inne på ett akvarium att ha och titta på och lura ner katten i.
Efter mycket letande och nosande, så fastnade jag dock för en gristass.
Husse intygade att de var goda om de serverades kokta med gelé. Men jag tror nog att min är minst lika god torkad och utan gelé.


Hej så länge
Sverker

Leg. 12-åring



HUNDSÄKERT Varför förpackar man hunddelikatesser i hundsäkra förpackningar? Inte vet jag. Det verkar dumt tycker jag. Jag fick faktiskt ta hjälp av husse, för att komma åt läckerheten i den kraftiga plastpåsen.


SMASKENS Tycker inte du också att det här ser frestande gott ut, och då känner inte du lukten! Det verkade som jag hade gjort rätt val i affären och jag är nöjd med dagens shopping.


GÖMMA Nu gäller det att ta tag i svintassen och springa och gömma den inomhus på hemligt ställe. Husse sa ju att han tyckte om grisfötter.

Förföriskt god glasstårta med smak av ingefära och koriander

Min födelsedag IV


KANONGOD Denna födelsedagstårta, eller ska jag säga födelsedagsbakelse, är inte bara en ren njutning för ögat, utan den får också dina smaklökar att slå frivolter i gommen av upphetsande glädje.

Vid varje födelsedag har jag glädjen att kunna presentera en ny tårtkreation. På min tolvårsdag, som infaller idag, får du receptet till något alldeles nyskapande. Det är en glasstårta med smak av ingefära och koriander. De smakerna balanserar utmärkt med glassen med chokladkross och grädden. Man kan säga att de gifter sig på ett överraskande underbart sätt.
Följer du bara det enkla receptet, så kan du göra en till dig själv och dina förvånade gäster.


Hej så länge
Sverker

Leg. 12-åring



GREJER Som alltid när man ska kreera (=göra saker där du inte vet vad det blir) behövs det grejer. Idag behövde jag följande:
1 st glass med trasiga chokladbitar i
1 st gädde att vispa och breda på
1 st Bratwurst (=tysk, fet korv)
1 st dekorationsgelé, röd



GLASS Skär en tjock skiva glass (bilden är fel som du ser) och lägg på en tallrik.









KORV På glassen lägger du två rejäla korvbitar. (Inte lövtunna som på bilden.) Över allt brer du på ett tjockt lager med grädde och skriver ”12” med gelén. Dekorera med korvbitar. Resultatet blir som på första bilden.


ÄT När allt är klart, så äter du upp allt. Kom ihåg att ju godare det är, desto fortare ska du äta. Den här bakelsen var så god, så den åt jag på ett nafs (=cirka 4,3 sekunder)!

Min födelsedag III


MUSIKHYLLNING Tänk att Boxholms Musikkår hade åkt ända från Boxholm bara för att spela för mig. Det var sällsynt snällt. En musikanthyllning gör att man känner sig extra uppskattad.

Naturligtvis är det många som vill hylla mig på min födelsedag. Ändå blev jag lite överraskad att Boxholms Musikkår hade åkt ända till Tranås, bara för att med klämmig musik uppvakta mig på min högtidsdag.
Tack kära musikanter, ni gladde mig mycket.


Hej så länge
Sverker

Leg. 12-åring



DIRGENT Det är min gamle vän Thomas som dirigerar Musikkåren från Boxholm. Jag har nästan känt honom i tolv år. Han och husse arbetade ihop, och husse har också spelat i musikkåren. Det var säkert han som ordnade att de spelade för mig.

Min födelsedag II


FÖDELSEDAGSFRUKOST Så här kan en frukost te sig på min födelsedag. Men som du ser, så är det alldeles för lite korv i förhållande till hundmaten. Det märks också när jag äter. När korven är slut, så är den mesta hundmaten kvar.

När jag har varit ute och motionerat husse på morgonen, är det dags för frukost vid hemkomsten. Varje dag blir jag serverad en alldeles för liten portion hundmat utspädd med billigt vatten. Bara för att det är min födelsedag idag, så ändrades inte de rutinerna.
Fast det är en avgörande skillnad.
Portionen är fortfarande löjligt liten för en västgötaspets, men den är toppad med korv. Så skulle det vara varje dag!


Hej så länge
Sverker

Leg. 12-åring



STANDARD Detta är min standardfrukost. Några ynka bitar med hundmat och vatten direkt från kranen. Det är ganska löjligt att tro att detta skulle vara nog till mig.


FESTLIG Det här är en förstärkt födelsedagsfrukost. Den vanliga hundmaten i botten plus några korvbitar över. Fast det hade varit bättre att ha lite kalvfärsbullar à la Sverker också. Jag vet att det finns några i kylskåpet.

Min födelsedag I


BLOMBESTRÖDD Min rhododendronbuske hade beslutat sig för att jag skulle gå på en väg beströdd med blommor på min födelsedag. Tro inte utan jag är tacksam, men jag hade föredragit att blommorna hade suttit kvar på busken.

Meningen var att det skulle komma lite inlägg då och då hela denna betydelsefulla dag. Men tyvärr så ville inte Internet vara med, men nu så ska det fungera.
Jag börjar med ett par bilder från min morgonpromenad, för det är det jag börjar dagen med.


Hej så länge
Sverker

Leg. tolvåring



VÅTT Det har kommit massor med regn under natten. En riktig rotblöta sade husse. Frågan är hur han vet det, eftersom han knappast har varit ute och grävt utan att jag hade märkt det.


SOMMARDOFT ”Finns det något som luktar godare än luften en sommarmorgon efter ett regn?”, sade husse till mig. Knappast måste jag tillstå. Fast jag tror att du håller med mig när jag hävdar att ingen slår baken på en löptik.