10 maj 2015

I Tranås har storleken betydelse

SEVÄRT Kan en lång, lång loppmarknad vara sevärd? Jag skulle inte vilja säga det. Det är så mycket folk, så man ser för det mesta inget. Inga loppor fanns det heller.

I lördags var det Smålands längsta loppmarknad i hela världen i Tranås. Fast vi nöjer oss inte med det. Vi har Sveriges längsta konstutställning i hela världen också. Dessutom har vi säkert de längsta tjänsteresorna för kommunala höjdare för att studera snabbtåg i Kina. Vi är helt enkelt längst.

Jag måste säga att lördagens loppmarknad var en besvikelse. Det var så mycket folk, så jag såg mest ben och fötter. Jag hade inte utan visst intresse sett fram emot att studera loppor. Min husse har sett en loppcirkus på Tivoli i Köpenhamn. Jag hade verkligen hoppats att jag också skulle få se en igår.
Fast helt misslyckad var inte stadsresan. Jag fick se en fin park med massor av blommor. Alltid något. Där fanns dessutom inget folk. Underbart. Det bästa av allt var att husse köpte godis. Jag fick smaka ganska mycket, vilket var snällt av honom.
När vi kom hem, så tog jag en promenad i skogen. Jag måste säga att min stig är världens bästa, om än inte längst.

Hej så länge
Sverker

Leg. jippobesökare

MUSIK På torget stod Frälsningsarméns musikkår och spelade ”Idas sommarvisa”. Jag kan nu avslöja, att den ”nån” i texten, som ska sätta fart så det blir sommar, är jag. Nu var det sagt.

PRYLAR Fasän det fanns massor av prylar, så köpte vi inget. Vi har redan så det räcker och blir över. Jo, det förstås. Godis köpte vi, för det hade vi inget hemma. Det är slut nu.

OAS Det fanns en oas längst med Storgatan och det var den här parken. Visst är det vackert där? Blommorna är också väldigt vackra.

BÄST Inte längst, men bäst. Det är min stig här hemma. Den går jag flera gånger varje dag. Det är husse och jag som har gjort stigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar