28 februari 2015

För tidigt uttag kan reta tomten

UTE Så har min fina gran förpassats ut ur mitt hus. Jag tycker nog att det var lite för tidigt. Än hade granen lite att ge. Min Agnes pysslar, men jag känner något i luften.

Nu har det hänt. Min och min Agnes fina julgran har förpassats ut i det fria. Detta skedde alldeles för tidigt, så nu har vi den grymme tomtens hot hängandes över oss. Hur ska det gå?

Det finns regler för saker och ting. Ta till exempel julen. När julen kommer, så sjunger vi alltid denna käcka visa, som ska lära oss hålla reda på saker och ting:

Nu är det jul igen och nu är det jul igen
och julen varar väl till påska.
Nu är det jul igen och nu är det jul igen
och julen varar väl till påska.

Det var inte sant och det var inte sant,
För där emellan kommer faster.
Det var inte sant och det var inte sant,
för där emellan kommer faster.

Nu är det på det viset att varken min husse eller jag har någon faster. Däremot har min Agnes en faster, men hon har inte kommit. Min Agnes faster är för övrigt häpnadsväckande lik husses syster.
Trots att det är långt innan påsk (då jag ska leta påskägg) och ingen faster har besvärat oss, så åkte granen ut alldeles nyss. Det enda som fanns kvar var några barr, men de har brunnit upp i kakelugnen. Somliga hamnade också i dammsugaren.
Nu får vi se vad den ilskna tomten hittar på för straff. Jag ville att den fortfarande stiliga granen skulle stå kvar, så det är bara min husse och min Agnes som ska straffas.

Hej så länge
Sverker

Leg. julavslutare

LJUSVEVARE Min Agnes står med sitt lila hår och virar ihop ljusslingorna, vilka har skapat sådan trevlig stämning i rummet. Men var är jag?

OTUR Hoppsan, det var ingen som skulle märka att jag hade smitigt iväg. Dessutom fotograferad på bar gärning. Jag var och hälsade på morbror och moster. De lägger ut mat till fåglarna, säger de, men jag vet att maten är till mig. Husse har förbjudit mig att förse mig med mat där. Vi är inte överrens om den saken, husse och jag.

ENSTAKA Jag måste väl erkänna att något enstaka barr hade trillat av min gran, men inte värre än att den som är lite pysslig hade kunnat limma på dem igen.

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att läsa din blogg Sverker. Fina bilder och lärorik. MVH Mikael Argus, Segelbåtsvägen.

    SvaraRadera