26 oktober 2014

Äntligen kan vi vara normala igen

NORMALT Nu är det normalt ute för att vara i Sverige. Lite blåsigt, lite kallt och lite regnigt. Då vet du att det är normaltid, som dina klockor ska visa. Adjö till sommartiden. Min klocka visar halv elva. Det är normalt.

Efter en lång tid av onormalt beteende, kan vi vara normala igen. Sent inatt, när du sov, så ställdes alla klockor om. Eller skulle hava gjorts, rättare sagt. Det är nämligen så att du får ställa om själv. En timme ska det ställas om – men hur?

En del tycker att det är svårt att ställa om husets klockor så deras tid stämmer överrens med den tiden som Pelle på Klockmaster har.
För att underlätta för dig, och du ska slippa att känna dig löjlig, har jag ett par enkla knep, som jag förmedlar här alldeles gratis.

1. Det är normaltid. Nu går soluret rätt. I alla fall där jag bor. Därför kan du bara titta på ditt solur och sedan ställa dina klockor. Dock fallerar det lite med solur hos mig. För det första har jag ingen sol. Dessutom fattas det ett solur. Men det är bagateller.

2. På våren ställer vi tillbaka grillen i trädgården och på vintern ställer vi fram grillen i uterummet. Tänk så, så kommer du ihåg att klockan ska ställas tillbaka på våren och fram på hösten. Det kanske kan vara tvärtom också. Experimentera lite med din klocka och känn efter när det känns rätt.

3. Lyssna på fröken ur – om hon finns kvar.

4. Använd din sextant. När solen står som högst i Tranås hemma hos mig, så är klockan exakt 12.00 I Uppsala, hos min Agnes, är klockan 11.49, när solen står som högst. Om min Per i Mantorp ska ställa sin klocka efter en sextant, så är det bra för honom att veta att solen står som högst 11.59.

Nu hoppas jag att mina fina tips, har hjälpt dig att återställa dina klockor så de blir normala.
Dessutom kan jag tala om att dagen har blivit 8 tim och 48 min kortare sedan sommarsolståndet. Det är mörkt nu och det är synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. tidstudieexpert

GRILLEN När vi sätter tillbaka grillen i trädgården på våren, så sätter vi tillbaka alla klockor en timme. Nu har vi satt fram den i uterummet och då följer tiden med. Det kan vara tvärtom också.

SOLEN Med hjälp av kompass, solur eller sextant, kan vi få reda på hur mycket klockan verkligen är. Detta tillvägagångssätt försvåras dock avsevärt om man saknar behövliga instrument och solen dessutom lyser med sin frånvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar