16 mars 2014

På väg mot bättre tider

BIL I går kväll tog jag med husse på en tur i bilen. Oavsett mål kan det ju bara bli bättre. Denna gång låg dock ribban högt. Jag var på väg till min resursfamilj på fest.

Som tur är så kommer det med ojämna intervall avbrott i min trista vardag. Knappt hade Janina åkt, förrän jag hade turen att få tillbringa en lördagskväll hos min resursfamilj. De hade läst gårdagens inlägg och tyckte synd om mig. Vilket det ju är.

Äntligen hade jag några vettiga personer att språka med. Det var säkert skönt för dem också att ha en klok västgötaspets på besök.
En sak som kan vara lite lurigt med resurshusse är att klotången kan komma fram när man minst anar det. Jag kan lugna dig. Igår var det ingen kloklippning.
– Här blir det ingen fördisk, Sverker. Det är resurshusse som ständigt upprepar det. Men det är bara ett tecken på att han inte känner resursmatte. Hon och jag har ett hemligt avtal.
Jag hjälper resursmatte att laga mat också. Igår kontrollerade jag köttet och att det fanns tillräckligt många bitar.
Då kan man få följande matematiska problem, lämpligt för dagens gymnasieelever i avgångsklassen på Natur:

I en stekpanna ligger 4 stycken saftiga köttbitar. Förväntansfulla matgäster runt stekpannan står 1 resursmatte + 1 resurshusse + 1 husse + 1 extrahungrig Sverker.
Hur många saftiga köttbitar blir det till var och en?

Nu blev ju inte rätt svar det jag hade hoppats. Alla fick varsin saftig köttbit utom Sverker, visade det sig. Och en saftig köttbit blev över alldeles i onödan.

Men jag fick lite kött av resursmatte och jag fördiskade skålen med den hemgjorda bärna beräna gula såsen.
En på det hela taget en mycket lyckad kväll, även om det är synd på det överblivna köttet.

Hej så länge
Sverker

Leg. festare

KLIA Jag gick och språkade med resurshusse direkt jag kom och han kliade mig väldigt skönt. Fast man måste vara på sin vakt. Rätt vad det är, så kan det komma fram en klotång helt utan förvarning.

KONTROLL Ja de köttstyckena duger minsann. Här finns det inget att klaga på. Jag är vänlig nog att hjälpa resursmatte så råvarorna är av högsta kavalité.

MATEMATIK Fyra köttbitar i stekpannan. Fyra personer inklusive Sverker. Det här verkar riktigt lovande!

KÖTTBIT En liten, liten, liten köttbit fick jag trots allt. Jag hade orkat med betydligt mycket mer, kan jag säga. Men det är tur att resursmatte finns.

FÖRDISK Lite fördisk blev det allt, trots försäkringar från resurshusse att det inte skulle hända. Han känner inte resursmatte särskilt bra. Hon är mer förstående.

PRATSTUND Efter maten passade resursmatte och jag på att ha en pratstund i soffan. Det är roligt att ha någon vettig person att språka med. Det har jag inte hemma.

4 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte16 mars 2014 kl. 14:01

    Varför steker de fyra köttbitar om det bara ska ätas tre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det blev så många. Det var en hel bit från början som blev fyra. En klar indikation att jag skulle ha haft en.

      Radera
  2. Jag tror att du fick köttbiten, men med ålderns rätt så har du glömt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte. Jag lämnade festen väldigt hungrig.

      Radera