17 mars 2014

Med livet som insats i skogen

BRAK Med öronbedövande brak som hördes genom den tjutande stormen, föll detta träd mer eller mindre framför våra fötter. Då beslöt vi att lämna skogen.

Just precis idag skulle jag göra ett större reportage om skogspromenader. Men vädret satte stopp för detta vällovliga företag. Det började redan igår med ett kraftigt snöfall. Sedan fortsatte det idag med hagel och storm.

Trots ovädret begav sig husse och jag ut på en skogsexpedition. Trädkronorna svajade oroväckande i den starka vinden.
– Törs vi fortsätta Sverker? Husse lät orolig.
Som ett svar från en högre makt (=vinden) föll en tall framför oss. Rakt över min stig.
– Nu skyndar vi oss ut ur skogen, sade min husse.
Jag kunde ju bara hålla med. Både min husse och jag är starka, för att inte säga mycket starka, motståndare till att få en tall eller gran i huvudet, Detsamma gäller för övrigt björkar och andra stora trän. Mammutträ är ett bra exempel på ett träd man inte vill ha på sig. Ett välvårdad bonsaiträd är mindre smärtsamt.
Väl hemma tog vi tag i ett par kassar och åkte och handlade.
– Man vet aldrig när det faller ett träd över vägen, sade husse.
På hemvägen tröståt vi lite godis i bilen. Jag fick också.

Hej så länge
Sverker

Leg. inblåst

SNÖDRIVOR På morgonen kunde jag se snödrivor på upp till en centimeter torna upp sig. De gömde nästan de tappra blommorna, som kämpar sig uppåt i det bistra vårvädret. Det tog nästan två timmar innan snömassorna hade smält undan.

MERA Vi hann väl inte mer än 47 meter ytterligare från det första fallna trädet på min stig, så låg det ännu ett träd. Det verkar som det är en trädfallaomkulldag idag. Då sitter man tryggare i sin lilla stuga.

SNEDA Det normala är att björkarna står rakt upp. Så dock inte denna dag. De var alla sneda. Det är vinden som puffar på dem så de blir sådana. Då kan de trilla omkull och då ska man inte vara under dem.

LJUGER "Ser du att det går vita gäss på sjön Sverker", ljög husse. Nog för att jag har sett vita gäss på sjön. Antingen så flyger de över vattnet, eller annars så simmar de i vattnet. Gå på vatten kan de inte göra. Då måste man ha en gloria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar