4 november 2013

Fira årets näst viktigaste dag med delikat prinstårta

PRINSTÅRTA Som du lätt ser är prinstårtan lite finare än prinsesstårtan. På den senare finns ingen utvändig grädde, ingen krona av levergodis och inga hallonrubiner. Marsipanen är utbytt mot skinka och i innanmätet är sockerkakan utbytt mot korv. Den skall också serveras på ett kristallfat, som på bilden är tillverkat av pressat glas.

Som du säkert har sett, är det årets näst viktigaste dag just idag. Den viktigaste dagen är förstås min födelsedag. Mej just idag står det Sverker på almanackan, vilket gör dagen till årets näst viktigaste.

Vad kan vara lämpligare att fira dagen med en urgod prinstårta? Eftersom du kanske inte vet hur man gör en urgod prinstårta, har jag vänligheten att ge dig receptet. Det är inte svårt om du vet hur man gör en prinsesstårta. Byt bara ut sockerkakan mot falukorv och marsipanen mot extrarökt skinka. Lätt som en plätt.
För övrigt anser jag att jag kunde få tårta varje dag. Dessutom skulle jag vilja komplettera tårtorna med samma kattmat som Lucy får. (Lövbiff och sånt.)
Nu ska jag gå ut och fira namnsdagen med en lång höstväderspromenad.

Hej så länge
Sverker

Leg. namnsdagsbarn

KONTROLL Som namnsdagsbarn tar jag ingen aktiv roll i själva tårttillverkningen. Trots detta är jag på vakt om något faller ner från bänken.

GREJER Här är de flesta grejer som behövs: falukorv, rökt skinka för halva priset (=pensionärspris), hallonrubiner, grädde, levergodis och en vass kniv. Ta gärna fram en visp och en liten skål också.

SKÄR Först skalar du en bit av korven. Sedan ska du skära upp tre REJÄLA skivor. Skivorna på bilden är alldeles för tunna. Helst ska de vara minst tre centimeter tjocka.

VISPA Nu ska grädden vispas. Det underlättar om du har en elvisp. Kom ihåg att det aldrig kan bli för mycket grädde. Får den inte plats på korven, så finns det en västgötaspets som är beredd att fördiska skålen.

NÄRA Nu är det nära att det är klart. På med lite mer, mycket mer menar jag, grädde.

SKINKA När du har kommit så här långt, lägger du bara på skinkan. Precis som du lägger på marsipanen på en prinsesstårta. Dekorationerna ser du till vänster.

VARSÅGOD Husse har sagt det magiska ordet, och jag är redo att med rinnande mungipor attackera den delikata tårtan på kristallfatet av pressat glas. Bara 8 sekunder senare var den slut och fatet fördiskat.

22 kommentarer:

  1. Grattis på namnsdagen!!!

    SvaraRadera
  2. Grattis på namnsdagen!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Grattis på namnsdagen,Sverker!! Lyllost dig som fick en så fin tårta! /Nils-Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jo, ibland har man tur.

      Radera
  4. Grattis Sverker!

    SvaraRadera
  5. Grattis på Sverker-dagen!!
    Vilken vacker prinstårta du fick, fastän lite väl tunna falukorvsskivor.

    /Lu (=Luffi=icke namnsdagsberättigad)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jag vet att falukorvsskivorna är riktigt töntigt tunna. Otur det där med namnsdagen.

      Radera
  6. Grattis på namnsdagen Sverker! Du har allt en bra husse, var rädd om honom och vakta honom väl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, det är ju jag som skyddar huset. Fast han är snål.

      Radera
  7. Grattis, Jag var rädd att din vimsige husse skulle glömma denna viktiga dag, men jag ser att han har sköt sin uppgift alldeles ypperligt - om än lite tunna korvskivor. Man kan inte begära allt av husse. /E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Lite mer hade man kunnat begära.

      Radera
  8. Grattis Sverker! Å, en sådan god tårta. Tora

    SvaraRadera
  9. Grattis grattis Sverker!
    Zamba här hälsar att hon är allt lite avundsjuk på dig som finns i almanackan. Gratulationer från Juli och Zamba :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det har sina fördelar att ha en namnsdag.

      Radera
    2. Grattis Sverker på namnsdagen och vilken prinstårta du fick!
      Hälsningar från Hilda

      Radera
    3. Tack. Jag älskar prinstårta.

      Radera
  10. Det var en fin tårta, Sverker. Stort grattis i efterskott! Tack för receptet, tror min västgötaspets Loke möjligen skulle uppskatta en sådan. Vid ett högtidligt tillfälle förstås!
    Voff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Klart att Loke ska ha en prinstårta.

      Radera