3 augusti 2013

Inget att titta på i Tranås en lördag

BAKEN Ja, så mycket att titta på är inte Tranås Musikkår. Fast de har ju blivit snyggare nu, eftersom husse inte längre spelar bland dem. Nej, det är höra på, som man ska göra.

Det är varmt. Väldigt varmt. Är det då en lämplig dag att åka in till stan och ”titta lite”, som husse uttryckte det.
Naturligtvis inte. Det finns inget att titta på i Tranås.


Jag har redan sett vad som finns att se i Tranås. Särskilt en dag då termometern visar att det bara är dårar som är utomhus i solen.
– Vi går till torget och tittar på musiken, lät husse undslippa sig efter vi parkerat bilen där det är gratis på Storgatan (=långt bort).
Du fattar själv hur dumt hans förslag var. Titta på musiken? Det går väl inte att titta med öronen.
I vilket fall som helst så gick vi till torget och där kom musikkåren. Det var inte mycket att titta på, men däremot spelade de klämmig musik. Den lyssnade jag på utan att titta.
Under tiden som jag lyssnade på de varma musikanterna, tittade jag istället på några trevliga hundar.
– Du kan inte sitta i bilen Sverker under tiden jag handlar. Det är alldeles för varmt. Vi åker hem.
Det hade jag kunnat säga redan när vi klev in i bilen därhemma.

Hej så länge
Sverker

Leg. turist

ENTRÉ Precis när bilden togs kom musikkåren marscherande upp för torget. Det var väl ett konstigt sammanträffande? Under tiden de gick, så spelade de en trevlig marsch. Eftersom husse inte var med och spelade, så lät det riktigt bra.

SOFIA Idag var Sofia som var tamburmajor. Det hon som bestämmer, kan man säga. Det gör hon genom att vifta med pinnen hon har. Det var henne det var syndast om idag. Alla andra hade bara skjorta. Sofia hade skjorta OCH kavaj.

4 kommentarer:

  1. Du skall åka till Eksjö på sommarlördagarna Sverker! Här har vi vackra hästar med stiliga ryttare i husaruniformer, hemvärnsmusikkåren som marscherar och spelar taktfast och fint och dagspelsgäng som spelar glad musik utanför Konsum. Det är så mycket folk, så jag tror att det är helt öde i grannstäderna under lördagsförmiddagarna, för alla vill vara i Eksjö/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara mycket folk i Tranås också, men det var för varmt idag. Dragspel gillar jag inte. Då brukar jag yla.

      Radera
  2. När det är så här varmt är det lag på att man ska få hundisglass (alltså hund-is-glass)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vill jag ha också, men jag fick bara slicka glasskartong. Inte mycket alls. Kylde inget.

      Radera