2 augusti 2013

En gratulation och en jakttur

KATTJÄGARE När jag ändå var i Mantorp så gjorde jag en extra jakttur för att söka upp den elaka katten. (Det är jag som är pricken på vägen.) Jag drog iväg när min Per och min husse sysslade med något annat. Tyvärr hittade jag inte katten som var elak mot lilla Lucy. Dessutom blev husse lite gramse (=skitförbannad), för att jag hade gett mig ut på en egen jakttur.

Igår var jag i Mantorp igen. Denna gång var det för att fira min Per som hade namnsdag. Jag hade dessutom en annan sak jag skulle försöka klara av, med tanke på stackars Lucy.

Det första som hände när vi kom, var att Lucy rusade upp och kröp under tv-soffan på övervåningen. Typiskt henne. Jag vill ju inte ha hem henne. Eller kanske lite, det var trevligt med sällskap.
Sen pratade min husse och min Per bara med varandra. Jag gick ut och kontrollerade att inte Lucy hade stulit mitt gömda ben. Det hade hon inte, utan det låg kvar på ett hemligt ställe (=i häcken nära hörnet mot åkern).
Sedan gav jag mig ut på kattjakt. Dessvärre hittade jag inte huliganen. När jag hörde husse ropa, så avslutade jag kattjakten och begav mig hemåt. Det var tur för nu stundades det tårtkalas. Jag fick en liten, liten bit. Min Per och min husse fick varsina stora tårtbitar och kaffe från Pers nyinköpta kaffemaskin, som kan mala bönor och skumma mjölk.
Efter att ha suttit och språkat ett tag, då jag satt i min Pers knä, åkte vi hem.
Lucy kröp nog fram från sin plats under soffan, så fort hon hörde att vi åkte. Hon är så feg.

Hej så länge
Sverker

Leg. gratulerare och jägare

HURRA Nu var väl kanske inte gratulationerna fulländade, eftersom jag inte fick en egen tallrik. Min Per, som hade namnsdag, fick en egen tallrik och fick ta tårta själv.

VAKT Jag fattade posto under min Per. Det är där jag brukar vara framgångsrik. Jag riktigt kunde tänka mig hur god min tårtbit skulle bli, så det var svårt att inte slicka sig om munnen.

BELÖNING Trägen vinner. Mycket riktigt fick jag en tårtbit av min Per. Husse tyckte att jag fick för mycket. Jag tyckte tvärtom.

KNÄHUND När jag är hos min Per, så brukar jag sitta i hans knä. Jaga får inte sitta i husses knä. ”Du är ingen knähund”, brukar han säga om jag försöker. Jag får sitta i resursmattes knä också.

FÄLLER Det är väldigt vad min Per fäller. Han kanske skulle tänka på att rykta sitt hår och sitt skägg?

2 kommentarer:

  1. Är du säker på att ni inte har fler varulvar i er familj? / Lu

    SvaraRadera