7 mars 2013

Jag bär på en tidning av högsta kvalité

TIDNINGSBUD Bara för att jag har en slö husse, så får jag släpa in hans tidning varje morgon. För besväret får jag bara en liten, liten godisbit.

Det är bara skit med tidningen nuförtiden, hör man folk säga ibland. Men då har de fel. Dels är jag i tidningen då och då. Agnes och Per gästspelar också ibland på de tryckta sidorna till allmänhetens förnöjelse. Dessvärre har det hänt att husse också har varit i tidningen.

Tranås Tidning är nog en av landets bästa tidningar. Det är i den tidningen jag har publicerat mina resereportage. Ett år förklarade jag för tidningens läsare hur man ska åka husbil i Europa. Ett annat år kunde jag för den häpnande massan förtälja hur jag transporterade mig på franska kanaler i en båt.

Men att tidningen skulle vara undermålig, som elaka tungor ibland säger, är helt fel. Ta bara det exemplar av tidningen som har legat längst ner i min vedkorg. Trots att tidningen primärt är tillverkat för att läsa, har detta exemplar hållit i sex år. Tänk vad vedträden har nött på den stackars tidningen under de långa åren, men trots detta är tidningen i fullt läsbart skick.
Det är nästan så jag vågar utnämna Tranås Tidning till världens hållbaraste dagstidning!

Hej så länge
Sverker

Leg. tidningsbärare

VEDKORG Då och då går husse och jag och hämtar ved. Han tar bara en vedkorg. Jag tar ett helt vedträd i munnen. Ved smular, så kan du gissa vad som finns längst ned i vedkorgen så inte smulet ska hamna på golvet?

TIDNINGSSKYDD I vedkorgen finns det små hål som det kan trilla ut skräp igenom. Därför har husse uppfunnit att lägga en tidning längst ned. Hade det inte varit en sådan hög kvalité på tidningen, hade den säkert fått bytas en gång i veckan.

VINTAGE På grund av det extremt bra tidningspapperet kan husse använda samma tidning år ut och år in. Tidningen som för närvarande tätar vedkorgsgolvet är av den gamla fina årgången 2007, alltså närmare sex år gammal.

3 kommentarer:

  1. Tack för den idén! Vi ska ska tipsa matte om tidning längst ner i vedkorgen. Varje gång hon städar så morrar hon om skräpet som gått igenom korgen! Dessutom får vi se vad Sydsvenskan går för, annars är denna skittidning i alla fall bra att sätta igång brasan med! / Wi o Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. TrT är också bra att tända med i kakelugnarna. Det gör husse varje dag.

      Radera
  2. Kul inlägg. TrT är bra till mycket. Även att slå in blommor duger den bra till! Men jag (och kanske även blomsterhandlarna) kommer sakna det fina broadsheetformatet!

    SvaraRadera