20 mars 2013

Jag är bestulen av en vårtjuv

BESTULEN Idag är det vårdagsjämningen, men var är våren? Inte finns den här hos mig. Ser du den? Nej, med största sannolikhet har någon stulit våren. Det är inte snällt att stjäla.

Om jag slänger en förströdd blick på min kalender, så står det tydligt att det är vårdagsjämning idag. Alltså inte bara jämning.
Slänger jag en blick ut, så syns det tydligt att det är vinter. Blåst, snö och kallt.


Bara för att du ska se riktigt tydligt att jag har blivit bestulen, så har jag letat fram lite bilder som är precis ett år gamla. Ser du skillnaden? De gamla bilderna visar hur det ska vara idag. Det ska finnas blommor, man ska kunna sitta ute och fika och sjön ska vara isfri.
Idag finns det inga blommor, ute sitter man inte gärna och fikar och isen på sjön är tjock.
Nu gäller det att få tag på tjuven, så han/hon kan lämna våren tillbaka.

Hej så länge
Sverker

Leg. vårväntare

JÄMFÖR Först tittar du på den här bilden. Sedan lyfter du blicken och tittar på den översta. Sedan kan du titta på den här igen. De är tagna vid ungefär samma plats och samma dag, men det skiljer ett år. Den översta bilden är fel, eftersom det är vinter. Den här bilden är rätt, eftersom det är vår.

VÅRFIKA Jag undrar vad det är jag ska få? Något gott är det nog, annars hade jag inte suttit så fint. I vilket fall som helst var det en utmärkt dag att sitta och fika ute. Det var på dagen precis ett år sedan.

SJÖSIDAN Trädgårdsmöblerna stod nyoljade och fina på sjösidan. Ingen is är det på sjön heller. Fast vi föredrog tydligen att fika vid soliga hörnan på framsidan.

BLOMMOR Jodå, det fanns blommor i rabatten vid Agnes hus. Det hade det funnits i minst två veckor, det vet jag med säkerhet. Men hur är det i år? Inte tillstymmelse till en enda ynka stjälk finns att skåda för den blomintresserade.

4 kommentarer:

  1. Vad glad du ser ut på brygg-bilden Sverker! I år är det ingen idé att vara glad, när våren är stulen.

    SvaraRadera
  2. Vi får göra uppror Sverker! Sådana som husse och jag orkar inte skotta mer snö/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om vi orkar göra uppror efter denna vinter.

      Radera