22 februari 2013

Varför är det noga att ploga parkeringsplatsen?



FINT Parkeringsplatsen vid Hätte, Tranås kommunala badplats, är alltid fint plogad. Mycket bättre än min väg. Varför, har jag undrat. Jag beslöt att ta reda på det idag.

Kommunalrådsvägen hålls ju alltid i ett excellent skick, och det kan man ju förstå. Men varför prioriteras parkeringsplatsen vid Hättebaden före min väg? Kommunalrådet har ju egen strand.

Jag gjorde ett besök på badplatsen idag. Var det ett liv och ett kiv? Trängdes folg i restaurangen? Beskådade de med häpen blick den underhållning som gavs från utescenen? Blaskade de små barnen i strandkanten och lekte med sina hinkar. Imponerade ynglingarna på flickorna med sin djärva hopp från hopptornet? Fick man vänta på sin tur på Sveriges fulaste minigolfbana?
Svaret på alla frågorna är NEJ. Det fanns inte en enda skäl på badplatsområdet frånsett en osedvanligt stilig västgötaspets (=jag) och en bortkommen fet mansperson (=husse).
Varför är det då så noga med att ploga parkeringen? Svaret på den frågan är enkel: Det är ingen som vet det.
Hej så länge
Sverker

Leg. badplatsinspektor

VÄLKOMMEN De här förbudsskyltarna är Tranås kommuns sätt att hälsa besökare välkomna till det kommunala badet. Bilar och motorcyklar som är svarta får inte köra här med lite undantag som du ser. Gråa och feta hundar äga ej tillträde liksom bruna spinkiga med långa ben. Sedan ska man använda fötterna. Däremot ska hussar, små flickor och västgötaspetsar hjälpa till att hålla snyggt. Jag håller alltid snyggt!

FUL Sveriges fulaste och tråkigaste minigolfbana ståtar Tranås med. Jag kan konstatera att den är lika tråkig på vintern och drar lika många spelare på vintern som på sommaren (=inga).

KAJAK Petrus kajaker ligger i sina ställ. Det är inte konstigt att ingen hyr dem på vintern, då det är ganska jobbigt att hugga upp rännor i isen.

STÄNGT Restaurangen brukar inte vara någon hit på sommaren. Ännu sämre är det på vintern, eftersom den är stängd. Det är inte ens skottat framför dörren. Sådant lockar inte folk.


ÅNGBÅTSBRYGGA Trängseln med förväntansfulla passagerare som ser fram emot en ångbåtstur med S/S Boxholm II, lyser helt med sin frånvaro. Bara en fastfrusen trampbåt har angjort bryggan. Det är nog svårt att trampa loss den nu.


BADPLATS Var finns alla solande flickor? Kanske i något solarium i stan. Här är de inte i alla fall. I och med att de saknas, så saknas också alla gubbar som sitter på sofforna och njuter av sjöutsikten. Att ingen försöker hoppa från hopptornet har sin förklaring i att fruset vatten är hårdare än när vattnet är i flytande form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar