2 november 2012

Den tjuvaktiga kattan

SKUMRASKKATT Detta är ansiktet av en tjuv. Den tjuvaktiga fula franska kattan Lucy gömmer sig gärna i mörka hörn, innan och efter hon har ägnat sig åt att stjäla.

Igår var jag hos min resursmatte och husse var i sin löjliga skola. Ensam hemma fanns kattan Lucy för att vakta huset från tjuvar. Men vad händer då? Jo, när jag kom hem så upptäckte husse att dels han hade glömt och lägga in Lucys och min belöningsfalukorv i kylskåpet och dels att någon (=den tjuvaktiga Lucy) hade tuggat i sig ganska mycket av nyss nämnda falukorv.

Detta är inte första gången den tjuvaktiga kattan har försett sig med mat på ett otillbörligt sätt. Det har funnits bett i ostar, skinkbitar som bara försvunnit och gröt som har slickats in i den tjuvaktiga kattans mage.
Det går inte alls att lita på denna katta. Det är skillnad på mig. Jag tar aldrig något från köksbänkarna (vilket beror på att jag inte räcker upp och inte kan hoppa dit heller). Det skulle heller aldrig falla mig in att gå upp på matbordet och stjäla, om det finns risk att jag blir påkommen.
Jag är nämligen ett under av ärlighet, så länge någon ser mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. hederlig

KORVSTÖLD Tidigare var det en fin rak kant, nu ser du själv hur korven ser ut. Varje gång Lucy och jag har kommit in, så får vi var sin LITEN bit av korven. På så sätt har Lucy lärt sig att komma när husse ropar på henne.

GRÖTTJUV Husse vände bara bort blicken ett ögonblick för att läsa några intressanta kulturartiklar (=serierna) i dagens tidning. När han blick åter föll mot frukostgröten satt den franska tjuven där. Det går aldrig att lita på fransmän!

LÄSSABOTÖR Vid frukostbordet vill husse gärna ta del av dagens spännande nyheter, men vem sitter och nonchalant slickar tassen och förstör för husse? Jo, den fula kattan. Det var bättre att de hade haft en artikel om ”Så ska tjuvkatter stoppas”.

VARNING Ser du denna franska katt sitta och spana, så gäller det att du håller i dina ätbara saker. Hon är lömsk, snabb och mycket tjuvaktig. Ser du mig, så dela gärna med dig av dina godsaker. Jag är i stort behov av allt ätbart jag kan få.

5 kommentarer:

  1. Jag vet precis hur du har det men när livet blir för svårt med den fula franska kattan kan du ju skicka mig en tanke. Jag har inte mindre än FYRA fula katter under mitt tak!
    Jag jagar dem så gott jag kan fast ibland kan de vara bra att ha som t ex när vi har familjemys i mattes säng och jag får sticka in nosen i de lurviga pälsarna och sniffa runt.
    Fast annars är de för bedrövliga de där opålitliga katterna.

    Ha en trevlig helg!
    Västgötaspetsen Semlon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg själv.
      Katter kan man mycket riktigt ha att värma sig med, men för övrigt vet jag inte. Stackars dig som har fyra. Jag hoppas bara att de inte är franska också.

      Radera
  2. Det var det värsta vi hört!! En sån oförskämd talang kan man gott klara sig utan. Är det inte dags att deportera den fula Kattan till Uppsala snart? /Wi o Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fixar du någon stans där Agnes kan bo, så ska hon få njuta av sin katta.

      Radera
    2. Jasså, det är så illa! Då är det bara att gilla läget. Lite mys med katten blir det väl i alla fall mellan de tjuvaktiga tilltagen. /Wi o Lu

      Radera