13 juli 2012

Otur på torget fredag den 13e.

REGN Naturligtvis började det regna direkt som vi kom till torget. Otur! Vad hade du annars väntat dig? Men husse skulle absolut dit för att köpa lite grönsaker. Jag var med dels som prydnad och dels så att han inte skulle känna sig ensam. Sedan hoppades jag på en korvbit, förstås.

Som du kanske har sett i din kalender är det fredag den trettonde idag. Då har man alltid otur, säger husse. Han har säkert inte mer otur just de dagarna jämfört med alla andra dagar. Han har väl otur jämt, kan man säga.
Idag skulle han i alla fall fresta lyckan med att köra bil och gå på torget.


Åker man till stan finns det många faror som lurar runt nästa hörn. På vägen dit möter man många bilar som du kan ha oturen att krocka med. Idag hade han turen att inte krocka. Han fick inte ens parkeringsböter.
Väl i stan ska du gå bland massa folk. Det finns en chans att möta elaka hundar som skäller på mig. Har jag riktig otur kan husse stöta på någon som husse börjar prata med. Hur kul är det och stå där still, när det finns så många onosade områden. Husse pratade med många idag, oturligt nog.
På torget kan det vara ganska bra och gå. Det har hänt att jag har fått lite smakbitar av ost, bröd eller till och med korv. Så inte idag. Det var ju en otursdag. Husse skulle bara ha grönsaker.
När vi ändå var vid Eriks stånd och grönsakshandlade, så passade husse på att impulsköpa lite blommor som skulle ersätta de som dränktes och tvärdog.
Jag fick inget alls på torget, och jag såg inte ens blommorna husse köpte. Men jag träffade en tant som hade läst det jag skrev i tidningen för många år sedan. Hon var snäll och klappade mig och visste vad jag heter. Det var tur.

Hej så länge
Sverker

Leg. oturskändis


UNDERVY Mer än så här ser jag inte av allt som bjuds ut. Hur kul är det, tror du? Särskilt när jag känner dofterna från ostvagnen och brödvagnen och massa annat ätbart. Jag fick inte ens välja blommor.

MÅLET Det var för det här som husse åkte till torget; grönsaker. Han köpte broccoli, som han säkert ska vräka i sig idag. Vem vill äta sånt? Inte jag i alla fall.

ERIC Det var av Eric som husse köpte grönsaker och blommor. Husse har känt Eric sedan han var en liten pojke. Eric och hans fru har en bebis som heter Agnes, men det är inte samma som min Agnes.

BLOMDÖD Det kom så mycket vatten, så att mina fina blommor dränktes och tvärdog. Dock inte på en förutbestämd otursdag. De ser ju inte så fina ut, eller vad tycker du?

BÄTTRE Så här ser det ut numera med de nya blommorna. Klart bättre än förut tycker både jag och husse. Det var väl tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar