12 april 2012

En nästan misslyckad grodjakt

GRODSPANING Solidarisk som jag är, så hjälpte jag husse att spana efter grodor. Jag såg inte heller någon, bara massa skräddare som käckt sprang omkring på vattenytan utan att bli blöta om fötterna.

Om du kom ihåg igår, så skulle husse gå på spindeljakt. Den gick ju inte så bra, kan jag säga. Hade han hållit sig inomhus, hade han nog varit betydligt mer framgångsrik. Där har vi spindlar.
Husse lät sig dock inte nedslås, utan idag ändrade han sitt jaktmål med kameran till amfibiernas värld.


När vi gick och hämtade tidningen idag klockan fem på morgonen, så lät det konstigt från husses sunkiga damm.
– Det är grodor, Sverker, sade husse med sin överlägsna undervisande ton. Den kan han lägga av med, han är ju faktiskt pensionerad.
– Vi ska fotografera grodorna, så fort det blir ljust. Det är ju ett vårtecken så gott som något.
Vi får se hur det blir med det.
Några timmar senare hämtade husse en trädgårdsstol och satte sig vid sin sunkiga damm. Där satt han.
– Man måste ha oändligt tålamod, när man är naturfotograf, förstår du Sverker, sade han till mig, som hade tröttnat vid det här laget.
Ett oändligt tålamod varar i 5,3 minuter, kan jag tala om.
– Nu går vi Sverker. Fast jag kan ta en bild på dig först och på skräddarna.
På dagens promenad hörde husse en stackars humla, som han jagade länge och väl när den åkte ut och in i en rishög.
– Dumma humla, håll dig i ljuset, sade husse till det förvirrade flygfäet, som inte lydde husse.
När vi kom hem, så såg husse en fluga. Den ansåg han var ett säkert vårtecken.
Vi går ner till sjön och fotograferar lite sjöfåglar, tyckte husse och släpade med mig dit.
Det fanns inga fåglar, men det blev en himla bra bild: sjön, himlen och Sverker.
När husse tittade på bilderna, som han hade lagt in i datorn, kom det ett glädjetjut från den misslyckade fotojägaren.
– Där är ju grodrom. Jag har fotograferat grodor. Vad var det jag sade?

Hej så länge
Sverker

Leg. grodletare


BEVISET Om du inte trodde på mig, så kan du se det här. Det fanns både skräddare OCH grodrom. Av grodrommen ska det bli små grodor. Agnes hade en groda i sitt rum när hon var liten. Den hette Froggy. Den smakade gott.

OLYDIG Humlor lyder inte husse och det gör de ju rätt i. Den här humlan envisades med att flyga omkring i skuggan. Detta är den skarpaste bilden av 26 försök. Han är lite långsam av sig, min husse.

HUSFLUGA Hur vet jag att detta är en husfluga? Din fråga kan vara berättigad, om du inte var med vid fotograferingsögonblicket. Det vita, eller före detta vita, som flugan sitter på är nämligen mitt hus. Hus + fluga = husfluga.

VACKRAST Denna bild är verkligen himmelskt vacker. Sällan har man sett ett så fulländat konstverk. Sjön och den blanka vattenytan är ju inte så pjåkiga heller, men jag säger bara: aldrig har någon sett en så stilig västgötaspets.

1 kommentar:

  1. Det kan bli massvis av yngel i din damm nu Sverker. Och många fina grodor att hålla koll på i trädgården!

    SvaraRadera