26 november 2011

Sverkers städskola för män III

Feststädning – en orgie i väldoft


SIGNAL Du börjar dagen då dina gäster ska komma med att hänga ut några mattor. Inte alla naturligtvis, utan bara de som är enkla att ta ut och in. Om det samtidigt trillar bort lite damm och grus, så ta bara detta som en extrabonus. Samtidigt passar du på att göra dina grannar, som förhoppningsvis ser din mattsignal, avundsjuka, eftersom inte de är bjudna.

Det kommer en dag då du ska visa upp ditt hem. Du har fest! För dig gäller det att inte förta dig innan. Kom ihåg att du inte behöver ha rent, du ska skapa ett intryck av att du har det rent!

Detta är kanske ett av de viktigaste avsnitten i min städskola. Du vill väl inte vara uttröttad redan när gästerna kommer? Det är mycket bättre att du koncentrerar dig på maten än på städningen. Samtidigt vill du ju naturligtvis göra ett gott intryck på dina gäster. Läs och lär.

Hej så länge
Sverker

Leg. festprisse


RENT En hemlighet är att mattorna inte behöver vara rena, utan att de luktar som om de vore rena. Den friska luften har gjort sitt, men det skadar inte att avsluta mattornas utomhusvistelse med att spraya såpvatten på dem. Då luktar de nytvättade!


SKURA Nej, du behöver inte bli rädd. Du ska inte skura golven. Däremot ska du med en mopp sprida ut lite väldoft på golven. Slå i rejält med såpa i vattnet. Följer det samtidigt med lite smuts, så gör ju inte det något.


ELEMENTÄRT Cirka 17 minuter innan gästerna ska komma, sprider du ut lite starkt luktande rengörningsmedel på dina element. Sätt på elementen på maxvärme, och snart får du en doft av ett välstädat hem. Glöm inte sätta av elementen innan gästerna kommer. De får värma upp huset själva.


LJUSSPRIDARE Satsa på levande ljus så här års. Inte för många, för då fyller de inte sin funktion. Du har nämligen levande ljus av den enkla anledningen att det är så mörkt, så att gästerna inte ska kunna kontrollera din städning.


MYSIGT Så här kan det te sig när det är färdigdukat innan dina vänner har kommit. Tänd ljusen i god tid, så att det goda intrycket inte förstörs av normalt ljus. Men observera ljusskenet till höger. Där ligger köket, som kräver ett eget avsnitt i min städskola.

FEST Som du ser så var det Egon jag bjöd på festen. Han tog med sig Calle, som är min resursmattes bror och min resursmatte och min resurshusse. På bilden ser du också Joan (i soffan), som hade kommit ända från Ohio för att hälsa på mig. Visst ser det trevligt ut? Och du skulle bara känna dofterna av mitt ”rena” hem och den goda maten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar