22 november 2011

Idag är det ute som alltid inne i husses hjärna

VÄGTAVLA Ser du vad dimmigt det är? Så kan det vara ibland. Här är det dock lätt att hitta, för det finns en väg att följa. Går man den tillräckligt långt, så kommer man till Gränna. Där finns det polkagrisar. Jag brukar få smaka av husse. Då blir jag glad. Husses tandläkare brukar också bli glad, när husse har ätit polkagris och tappat en plomb.

Tänk att ibland så är vädret samma som någon. Om det är solsken, så tänker jag genast på mig. Jag är som en solstråle. Åskar det, så tänker jag på mig. Blixtrande snabb och oförutsägbar. Är det dimma, som idag, så är det husse som ligger bäst till. Hans hjärna är väldigt dimmig och disig. Det är inte många knop mellan hjärnhalvorna där.
Vilket väder är du?
Det är tur för husse att han har mig som vägledare genom livet.


Hej så länge
Sverker

Leg. dimmeterolog


STAMTAVLA Man ser inte skogen för bara dimma, men man ser ju en liten bit, men då är det mest stammar. Träden långt borta står i dimma och syns inte, men går man dit har dimman flyttat sig. Då ser man inte dem man stod vid nyss. Konstigt, men så är det.

HUSTAVLA Bara den lilla ynka sträckan mellan vägen och mitt hus är uppfylld av dimma. Jag vill bara säga att det inte är röken från min skorsten som skymmer sikten. Hade den plussat på, hade du inte sett röken av huset.

LJUSTAVLA Ser du ljuset i tunneln? Hade det inte varit dimma hade du sett grannens hus också, men det gör du inte idag. Om du tycker att tunneln är fin, så ska du veta att den blev en tunnel när det gamla avloppet grävdes upp. Då luktade det spännande i skogen, vill jag minnas.

FÅGELTAVLA Viggarna är kvar fortfarande. Idag var det nästan omöjligt att räkna dem. Jag tror att Örjan saknas fortfarande, men Tyra tyckte jag att jag skymtade i dimman. De fick inget klartecken av mig för start idag heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar