10 oktober 2011

Vintern välkomnas motvilligt

SJÖSIDAN Här är husses fuskregnskogsmöbler väl dolda bakom en ful grön plastduk. Nu blir det inga flera frukostar eller grillaftnar på ett tag vid den uteplatsen. Vintern är snar här.

Varje höst ska man klä in sina utemöbler i ful plast. Normalt sett hinner snön komma innan husse kommer till skott. Då blir det ingen inklädnad av alls. I år är det lite fel på husse. Han gör saker i tid.

Det har faktiskt varit ganska aktivt här ett tag. Husse har arbetat utomhus med än det ena och än det andra. Ingen kan väl vara mer förvånad än jag. I vanliga fall skyddas utemöblerna av ett tjockt snötäcke. Så tycks det inte bli i år. Redan före första snön är de redo att möta kung Bore. Sensation!
Samma sak hände ju med de delar av grannens nedsågade körsbärsträd, som hade lagt sig tillrätta på min gräsmatta. Snabbare än vinden (om det nästan är stiltje) tog husse hand om det fallna trädet. Nu ligger det snyggt staplat för att värma huset nästa vinter.
Med tanke på hur tidig husse var med allt förberedelsearbete, så blir det nog ingen vinter. Det är ont om rönnbär.

Hej så länge
Sverker

Leg. polarforskare


HÄCK Ser du någon häck av plymspirea? Nej, jag trodde vär det. Den är redan nedtagen. Det brukar ske på våren, så den har fått förfula min trädgård under vintern.

GÄSTSTUGA Kommer det några gäster, vilket jag hoppas, så blir det besvärligt för dem om de ska sitta ute. Allt som går att sitta på är väl dolt under fulskynket. Men nästa vår, då kan man sitta i solen och dricka morgonkaffet.

VÄRME Snyggt staplat ligger delar av det som en gång var ett ståtligt körsbärsträd. Nästa vinter kommer veden att brinna i mina kakelugnar. Då blir det varmt och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar