20 juli 2011

Riktigt, riktigt fult

SUDDIGT I Mantorpt är det sällan vad man kan kalla för skarpt läge. Det händer bara spännande saker då och då. Det är när jag kommer dit och hälsar på min Per. Det är Mjölby kommuns estetiska experter som tyckte att husen skulle vara militärfärgade. Fult.

Bland det roligaste som finns är att hälsa på min lillhusse Per i Mantorp. Bland det fulaste som finns är omgivningarna när jag rastar husse i Mantorp.

Det är alltid spännande att ta en promenad i Mantorp. Det finns så många spännande dofter som jag kan ta till mig och arkivera i min hjärna. Den här gången hade jag Egon med mig också, vilket gjorde det lite extra roligt.
Men jag lyfter inte gärna nosen från marken. Varför då, undrar du säkert. Jo, det är så här: Mantorp tillhör Mjölby kommun och Mantorp är fulare än Mjölby. Då är det riktigt, riktigt fult.
Men Per bor där och han överväger all fulhet. Dessutom lyfter jag inte gärna blicken från dofterna.
Hej så länge
Sverker

Leg. fulhetsbedömare


PÄRLA Den gamla industrilokalen i korrugerad aluminiumplåt är en riktig pärla om du letar fula hus. Fabriken är så ful, så tillverkningen som fanns i huset har upphört. Nu är det istället en plats där ungdomar kan åka bräda. Uppenbarligen tycker kommunen att de kan hålla till i ett jättefult hus.

MINNESMÄRKE Ett gammalt elskåp står kvar som ett minne av det skjul som en gång stod till höger om detta märkliga monument från en svunnen tid. Antagligen det mest kulturella som finns i Mantorp.

FÖRBÄTTRING Egon hjälper till att göra området trivsammare genom att bajsa i diket. Det blir en multiupplevelse. Det inte bara ser ut som skit, det luktar skit också.

PERS HUS Finaste stället i hela Mantorp, för här bor min Per. Fast det gäller att hitta rätt. Det finns massor av likadana hus, men jag, med mitt excellenta (= otroligt bra) lokalsinne har inga svårigheter att hitta rätt. Om du går in där, så får du inte ta mina tuggben.

8 kommentarer:

  1. Du gör min dag lite roligare/E-beth

    SvaraRadera
  2. Tack. Det är det som är meningen.

    SvaraRadera
  3. Hej Sverker! Idag såg vi en schäferhund (i vanliga fall hatar vi schäfrar) som åkte motorcykel med sin husse. Det såg roligt ut. Du skulle aldrig nämnt att det ligger gömda ben i Mantorp. Nu vill vi dit och stjäla dom. Tur för dig att vi bor i Malmö.
    / Russlarna Wi o Lu

    SvaraRadera
  4. Heja dig! Och heja Egon lite också...

    SvaraRadera
  5. Schäfer passar bra på en mortorcykel. Jag tänker aldrig tala om att benen ligger gömda i Pers hus. Dels i soffan där uppe och ett stort ligger i soffan i gästrummet därnere. Men det säger jag aldrig!

    SvaraRadera
  6. Nästa gång vi åker till Stockholm tänker vi nosa upp benen i Mantorp. Som ett barn tjatar efter polkagrisar i Gränna tjatar nu Russlar efter ben i Mantorp. /grisöronexperterna Wi o Lu

    SvaraRadera
  7. Hej Sverker! Lotus här. Brukar också gräva ner grisöron och ben i trädgården. Kan ju vara bra att ha ibland. Men, nu är husse på väg ut i trädgården och skall plocka vinbär....hoppas han inte hittar grisörat som jag grävt ner där.

    SvaraRadera
  8. Jag använder också trädgården som gömställen.

    SvaraRadera