25 juni 2011

Så ska midsommar firas

MIDSOMMAR Om du får se en bild som föreställer Egon och Sverker tillsammans med min Agnes och Taxi-Julia vid en fin midsommarstång, då vet du att den är fotograferad midsommarafton. Extra tydligt blir det om mina fina flickor har blomkransar på sig.

Jag vet att det här kommer lite sent, eftersom det här är en bruksanvisning hur du ska fira midsommar. Facit kan man säga. Men om du skriver ut allt och spar till nästa år, så har du ju nytta av det ändå.

På midsommarafton planerar alltid husse att vi ska sitta utomhus med en stilig utsikt över sjön. Möblerna har slipats och inoljats i god tid. Extra bord är framtagna. Allt är så att säga klappat och klart. Nu väntar vi bara på Egon och hans flock.
Men det går ju sällan som husse har planerat. En kall luftmassa med centrum över mitt hus har släpat med sig talrika regnskurar som blöter ner allt och alla. Det är då man får vara flexibel och göra en snabb rockad till uterummet.
I uterummet är det ganska kallt, men torrt eftersom det finns ett tak över. Sjöutsikten skyms av köksväggen, men kan titta på grannarna istället genom lövverket. Men det blir lite midsommar ändå.
Men först ska jag få min midsommarstång och den ska ju tillverkas.
Enklast för dig att förstå hur man firar midsommar är nog att titta på bilderna.

Hej så länge
Sverker

Leg. firare


STJÄLA RIS För att göra en midsommarstång måste du ha björkris. Björkris går alldeles utmärkt att stjäla i skogen. Särskilt lätt går det om du först fäller en björk och sedan knipsar av några grenar med en sekatör. Vi behövde inte fälla björken själva, för det hade vinden redan gjort. Fiffigt va?

SÄTTA FAST Det nystulna björkriset ska sättas fast med ett snöre på den redan klara stångstommen. Min resursmatte är en fena på det. Hon har god hjälp av sin bror. Naturligtvis övervakar jag att allt sköts som det ska. Längst till höger ser du en väldigt aktiv man. Det är min resurshusse, vars enda uppgift i detta läge är att hindra Egon att gå ner och bada i husses sunkiga damm.

MIDSOMMARBAD En sak jag inte med bästa välvilja i världen kan påstå, är att min resurshusse lyckades med sin enda uppgift. Egon passade på att ta sig ett midsommarbad i husses sunkiga damm. Ibland är han snabb. Egon blev både blöt och smutsig. Nästa gång får vi ge en lättare uppgift till min resurshusse, så kan jag vakta Egon istället.

SKOJIGA Tänk vad flickor kan skoja till det ändå. Min Agnes och Taxi-Julia tyckte att de var jätteroliga när de tittade genom midsommarstångens kransar. Jag vill passa på här att med eftertryck säga att Egon och jag ALDRIG skulle vara så barnsliga. Jag försöker skälla dem tillrätta för att sluta med de här larvigheterna.

TJUSIGA Det här är mina midsommarflickor Agnes och före detta Mest-Synd-Om-I-Hela-Världen-Julia, numera Taxi-Julia. Visst är de fina med sina midsommarkransar på huvudena? Jag tycker de är finast i hela världen! Med ett enda undantag förstås: Sverker.

MIDSOMMARMAT Här kan du se lite av det som flocken åt och jag slickade. Dessutom tilldelades jag hela bitar av än det ena än det andra under måltidens gång. Jag vill särskilt framhålla några räkor och delar av grillad kycklingfilé, som extra delikata. Jag skvallrar absolut inte om vem det var som matade mig vid bordet. Jag vill också passa på att framföra ett tack till min resursmatte.

1 kommentar:

  1. SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP MIG VINNA DEN HÄR TÄVLINGEN!
    alla som röstar på min klänning får en länk på min blogg!
    men då får ni skriva i en kommentar till mig att ni har röstat ! :)
    skulle verkligen betyda mycket om ni röstade, så snälla!
    ge den gärna 5 stjärnor ^^
    ligger i topp 100 nu, och skulle vara jäte bra om jag behöll den platsen tills den 18/7
    för då kommer jag vidare till final!
    direktlänk: http://nelly.com/se/designyourdress/?obj=4VhpjFy7ATPhv1FeKVGfweiwfU7qFQI7jnmGsYCsrSQcGT5Qm9vZ#Gallery

    ber om ursäkt om du/ni inte vill ha sån här ''reklam'' på din/eran blogg
    eller om jag av någon anledning har lyckats skicka den här till dig två gånger! :)

    SvaraRadera