16 juni 2011

Altankaffe och inspektion

VATTEN OCH KAFFE Om man går in till Britt och Ulf, så får alltid jag vatten i en skål. Det är snällt, eftersom jag alltid är törstig när jag gått så långt. Min lillmatte Agnes och Britt sitter och dricker kaffe på altanen, men jag strövar omkring, som ni ser. Visst ser det trevligt ut? Husse har redan stjälpt i sig sitt kaffe, glupsk som han är.

Ibland när vi är ute och går, så går vi förbi Britt och Ulfs hus. Ibland när vi är ute och går, så går vi inte förbi Britt och Ulfs hus, utan vi går in till dem. Det är alltid roligt, för de håller på att bygga om. De håller alltid på att bygga om. År efter år. Ibland så flyttar de hus också. Det kan vara lite förvirrande.

Ta till exempel i måndags, då vi var ute och gick Stora Klunken, då gick vi först förbi Britt och Ulf, men sedan när vi gick hem, så gick vi in till Britt och Ulf.
Husse lät sig imponeras av den nya kaffemaskinen, som kunde göra jättegott kaffe. Jag blev imponerad av att jag fick vatten ur en stilig skål. Agnes låter sig inte imponeras, eftersom hon bor i Frankrike.
Vi hade riktigt trevligt, må du tro. Alla tyckte förstås att jag var väldigt fin och vi satt och språkade om än det ena och än det andra.
Sen gick Britt, Agnes, husse och jag för att titta på när Ulf arbetade. Arbete är alltid kul, bara jag slipper delta själv. Vi tittade på nya trappan och jag kunde provgå den.
Agnes och husse drack varsin kopp kaffe till och sedan gick vi hem. Det var en trevlig paus i vårt annars så inrutade liv.

Hej så länge
Sverker

Leg. byggnadsinspektör


INSPEKTION Ulf och Britt förevisar stolt den nya trappan och Agnes och jag inspekterar den. Arbetet har så långt gått bättre än de högt ställda krav som jag och Agnes har. Husse säger inget och begriper inget.

PROVGÅ Naturligtvis måste jag utsätta den nya trappan med ett praktiskt gångprov. Är den gåvänlig? Är stegängden de rätta? Finns det an avsats att vila sig på? Håller den tyngden av en västgötaspets? Jag var faktiskt helt nöjd. Det ska bli spännande och se hur den blir när den blir helt färdig.

SILHUETT Fördelen med att alltid bygga om, är att man alltid får klättra på tak. Om man står på ett tak, så kan man avteckna sig som en silhuett mot den vackra sommarhimmelen. Det kan man inte göra om man inte får klättra på tak. Eftersom det är Ulf som bygger, så är det han som är så stilig på bilden.

2 kommentarer:

  1. Stackars Sverker, att bli fotograferad i en betongbunkertrappa. Finns det inte finare trappor att bli fotograferad i?

    SvaraRadera
  2. Vilken bra trappa som klarade västgötaspetstestet. De måste varit lite spända innan, ska den verkligen hålla för Sverker...Du är en duktig testpatrull.

    SvaraRadera