9 mars 2011

Falsk eller äkta

Som ni kanske kom ihåg fick jag en skarp tillsägelse av matte när vi var i turiststaden Colmar.
– Kom ihåg Sverker. Vi är inga turister.
För att undgå att se ut som en turist hade hon försökt klä sig som ortsinvånarna. Dock misslyckade detta skändligen, vilket vi kan se på bilderna ur mitt rasbiologiska arkiv.


TURIST
Så här ser min f.d. matte, min resursmattes bror Calle ut när de ska se ut som icketurister. Men såsom expert ser jag genast följande grava misstag.
Vi börjar nerifrån på f.d. matte.
Löjliga sandaler Ska vara präktiga skor. Kort jeanskjol som sitter lågt. Ska vara en längre storblommig kjol i konstmaterial som räcker till under brösten. Linne. Ska vara storblommig blus, i konstmaterial, med långa ärmar. Blusen instoppad under kjolen. Solglasögon. Löjlig liten hatt. Ska vara inte alls eller en grön filthatt. Handväska av tyg. Ska vara blank plast. Den röda guidebok med tillhörande karta hon har i näven hade räckt för att bli avslöjad. Dessutom är hon inte bara solbränd i ansiktet.
Då är det Calles tur:
Gympadojor på fötterna. Ska vara vanliga rutiga Du Pont-tofflor i filt. Shorts alltså bara ben. Det är långa terylenbyxor eller arbetarbyxor som är facit. Bena är dock klädsamt vita. T-shirt. Delvis rätt, men ska kombineras med flera plagg. Solglasögon i t-shirt. Bort. Löjlig hemgjord keps. Superturistvarning. Dessutom inte solbränd, men en kräftröd färg i ansiktet.
Sverker (jag): Om ni tittar noga ser ni att jag har koppel. Alltså turist.
Betyg som icketurist: IG

FRANSMAN
Här har vi den klassiska fransmannen. Allt är rätt. Vi kan börja med bilen. Mer franskt kan det inte bli. Sen går vi över till mannen. På fötterna har han äkta franska filttofflor. Blå ”arbetarbyxor”. På överkroppen har han den lediga sommarklädseln bestående av: skjorta, tenniströja och kavaj. Allt i lättskött konstfibermaterial. Som pricken över i har han den obligatoriska mustaschen och en trevlig basker. Denna man kan aldrig, så länge han befinner sig i Frankrike, förväxlas med en turist.
Betyg som icketurist: MVG


Hej så länge
Sverker

Leg. ortsinvånarexpert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar