5 februari 2011

Våta drömmar en lödagskväll




Hej. Det är Sverker som är ute och reser igen.
Nu ska jag åka bil och båt på de franska kanalerna. Ja, det är ju förstås båt jag ska åka på kanalerna. Bil åker jag till kanalerna. Men resan började långt, långt innan vi satte oss i bilen …


Det hela började en dag, eller kväll rättare sagt, när jag tagit min flock till min kompis Egon. Min flock består av min matte Cicci, min husse Bertil och min lillmatte Agnes. Egons flock innehåller hans matte Chicki, hans husse Göran och de yngre flockmedlemmarna Emma och Anders. Egons flock är min resursfamilj och min flock är Egons resursfamilj. Vi bor hos varandra ibland, Egon och jag. Men Egon är en welsh springer spaniel. Om man nu inte är en västgötaspets som jag så kan väl det vara ganska ok. Västgötaspets är annars den finaste av hundraser.

Kanalbåt och befälsordning
– Det vore kul att åka kanalbåt någon gång, sade Chicki, min resursmatte.
– Vi har åkt kanalbåt i England, sade Göran, min resurshusse. Jag var kapten.
– Jag vill åka kanalbåt i Frankrike, sade matte som kan prata franska. (Det kan jag med för jag hade en fransk au pair när jag var liten. Sedan har jag varit i Frankrike också.)
– Ska vi åka kanalbåt?, frågade husse som tillfälligt vaknade till ur sina tankar.
– Jag ska vara kapten, sade Göran.
– Jag är kapten på riktigt, sade husse som hade tre stjärnor när han gjorde lumpen.
– Vilket område i Frankrike har de bästa kanalerna?, undrade Chicki.
– Det finns många olika, men det vore bra om vi inte behövde åka så långt, sade matte. Bourgogne kunde vara bra.
– Vad kostar det, undrade husse, som är smålänning.
– Jag ska vara kapten, sade Göran, min resurshusse.

Och så fortsatte det. Matte, som är en fena på Internet och kan franska, drog igång att surfa och hade snart hittat ett antal båtuthyrare. Nästa gång min och Egons flock träffades hade de massor av papper.
Men vad hände då? Läs nästa avsnitt av den spännande resan i morgon.

Hej så länge
Sverker

Leg. diskussionsobservatör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar