1 februari 2011

Den som lyder går det väl

Om du inte är hund, kanske inte du vet hur man ska lyda. Jag ger här en liten vägledning till dig med de mest elementära (=sånt som även du bör veta) orden i hunddressyrens ädla konst och facit på vad man ska göra.

Husse upptäcker att han har tappat sin vante (igen). "Sök husses vante", säger husse då. Då hämtar jag vanten och byter den mot godis.


Vad husse säger -- Hur man ska göra

Sitt Jag sätter mig ner ibland
Sitt (jag ska få mat) Jag säter mig blixtsnabbt
Tack Jag räcker fram höger tass
Varsogod Jag slänger mig över maten eller godiset eller …
Stå Jag ställer mig på bakbenen ibland om jag har lust
Stå (husse har godis) Jag ställer mig upp på bakbenen blixtsnabbt
Dansa Jag står och dansar (bästa partytricket)
En vissling Jag kommer kanske
En vissling + godis Kommer som en projektil
Hit Kommer kanske
Hit så får du godis Kommer som en projektil
Höger Jag svänger kanske höger
Höger sa jag Jag svänger höger
Vänster Jag svänger kanske vänster
Vänster sa jag Jag svänger vänster
Stanna (normal röst) Jag saktar in
Stanna (skrik) Jag stannar
Ligg Jag sitter
Ligg sa jag (skarp ton) Jag lägger mig ner
Sök husses vante Jag hämtar husses vante som han tappat och får godis
Hämta vedträdet Jag hämtar vedträdet jag tappat och får godis
Vill du ut Jag hoppar och skuttar
Ska vi åka till farfar Jag hoppar och skuttar och piper
Ska vi åka till Per Jag hoppar och skuttar och skäller
Klättra Jag klättrar upp på en sten eller något
Hopp Jag hoppar upp i sängen eller över ett hinder
Gå och kissa (på kvällen) Jag går tre meter och kissar allt jag har
Fot Jag går jämte husse på min högra sida
Fooot, sa jag Jag saktar in så husse kommer ifatt mig
Jaga Jag jagar iväg rådjuret från trädgården
Vissling Jag gör en baktassladd och slutar jaga råddjuret
Död hund Lägger mig på rygg
Stån upp ifrån det döda Jag är inte död längre


Så går det till när man lyder husse. Ibland kan det finnas vissa saker som gör att jag inte kan lyda husse. Någon som nyss har kissat vars doft jag måste undersöka lite längre, eller kanske en ekorre eller katt jag måste få upp i ett träd.

Hej så länge
Sverker

Leg. lydnadsmästare


Jag är död. Men oroa er inte. Snart hör jag till de uppståndnas skara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar