20 januari 2011

Upp till tusen och ner till noll på samma dag


Här kommer Sverker på en strand vid Medelhavet. Den lata personen i bakgrunden är min matte som inte alls hänger med, fastän jag uppmuntrar henne.


Nu är det jag, Sverker, som hör av mig igen.
Vi lämnade Rodez, där vi var innan vi lämnade Rodez. Det var en halvkall morgon, som det brukar vara i Rodez.


– Det blir varmare när vi kommer till Medelhavet, Sverker, sade matte Tydligen ansåg hon nu, att hon också var meteorolog.

Vi åkte de 20 milen mot Montpellier, som ligger vid Medelhavet, för det var ju dit vi skulle. Först bar det av uppåt på över 1020 meters höjd. Vi har nämligen en höjdmätare som har suttit i en J29:a i husbilen, så vi vet hur högt vi är. Husse är otroligt mallig över att ha den.
– Ser du höjdmätaren Sverker, brukar husse fråga mig. Den köpte jag 1966. En sådan finns det inte i andra bilar. Kul för mig att veta.

Värmen drabbar oss
Sen gick det utför och det blev varmare och varmare. Matte hade rätt!
Helt plötsligt, bara sådär, så var vi vid Medelhavet. Det var alldeles blått, precis som de hade sagt. Vi hittade en campingplats bara ett stenkast (om man är väldigt, väldigt duktig på att kasta sten alltså) från stranden. Husse är inte duktig på att kasta sten. Han är nämligen inte duktig på något.
– Nu står höjdmätaren på nästan noll, sade husse.

Sand så vit som gulbrun snö
På kvällen gjorde vi bara en rekognoseringstur.
– Stranden är så lång att man inte kan se något slut och sanden är alldeles vit. Hade husse sagt.
Jag kunde se ett slut, och sanden var gulbrun. Så duktig är han.
Det var jätteroligt att springa där, ungefär som i snö. Jag rusade av mig all resstelhet. Fram och tillbaka så sanden yrde. De få kvarvarande på stranden imponerades av min elegans och fart. Matte, motionsfenomenet, hade inte en chans att hänga med.
– Får vi bada?, frågade lillmattarna glatt.
– Javisst, men då får ni gå och hämta era badkläder och handdukar själva, tyckte matte som bara motionerar när hon ska motionera. Annars är hon nästan lika lat som husse.
Alltså blev det inget bad för lillmattarna på kvällen, utan vi väntar med det till nästa dag. Jag kommer inte att bada, men jag måste kanske livrädda.

Hej så länge
Sverker

Livräddare om så behövs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar