19 januari 2011

Frankrike hedrar Sverker med flaggor och fyrverkerier

Detta är Sverker i Frankrike, det ser man på flaggorna. De är just franska. De hissades bara för att hedra mig

Franska staten hade äran att ha mig här på sin nationaldag, den 14 juli. Jag var på statsbesök, kan man säga. Precis som kungen brukar vara. På statsbesök alltså. På nationaldagen går han på Skansen.

Frankrike firade min närvaro
Jag firades rejält. Bara för att jag var på plats hade de ordnat festligheter till min ära i Rodez mitt på natten. Och de flaggade överallt. Ni skulle bara ha sett! Fastän det var så sent var det massor med folk ute i förhoppningen att de skulle få se mig, och det var det många som fick också! Det är klart att de anser mig vara viktig i Rodez, de vill ju ha Tranås som vänort. Sen hade de fyrverkerier också till min ära, men det hade de lika gärna kunnat hoppa över, för jag tycker inte riktigt om när det smäller och lyser. Men fyrverkerierna var på avstånd, så jag var inte alls rädd – om ni nu trodde det. Är man en vikingahund så klarar man lite hårda tag.

Vi män lider i tysthet
Matte, husse, småmattarna och jag har också gått runt i massa skoaffärer och klädaffärer. Det är inte kul. Jag förstår inte varför de ska ha så många skor. De har bara två fötter. Jag har fyra, men inga skor. Husse njuter inte heller av sko- och klädaffärer. Både han och jag är dock solidariska och lider i tysthet. Ibland smiter vi iväg och tar en liten promenad bland de gamla husen. Det är ganska många väldoftande och snygga franska hundtjejer som är ute och går också. Så köper husse en glass och jag får smaka. Glass är gott.

Ett besök hos bönder
En dag var vi och hälsade på Justine. Hon är fjorton år och hon ska hälsa på oss i Tranås när vi kommer hem. Hennes pappa har massa kor. Nu tror ni förstås inte att jag vågade hälsa på korna. De är ju så stora och jag är så liten. Ha, där hade ni fel. Vi västgötaspetsar är minsann till för att valla kor, så det var inget för mig. Tyvärr fick jag inte valla dem, det var två andra hundar som gjorde. Men jag nosade i alla fall på kossorna.

Nu ska vi lämna Rodez och bege oss mot Medelhavet. Det blir grejer. Kanske ska jag surfa igen!

Hej då
Sverker

Firad nationalhjälte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar