21 januari 2011

Gud vad jag fick skämmas över min pantade husse


Så här är det förstås fransmännen vid medelhavet tycker att turistande västgötaspetsar ska tillbringa sina dagar. Men det visade sig att skylten bara gäller när badvakten arbetar. Husse trodde att den bara gäller om man är en schäfer.


Nästa dag skulle husse, matte och lillmattarna sola, bada och bygga sandslott. Slottsbygge är dock inget för matte och mig, så vi inriktade oss på sol och bad.

Jag hittade en bra plats i skuggan under en katamaran. Jag är ju redan brun. Alla smorde in sig med solskydd utom husse som inte ansåg sig behöva det. Matte smorde dock in hans axlar för säkerhets skull.
Husse hade faktiskt badbyxor på sig, fastän han kungjorde att han inte hade för avsikt att bada. Han är en badkruka.
– De kan ju vara praktiska om du ska livrädda någon, sa lillmatte Mimmi, lite uppmuntrande.
Husse var nog bara med för att se om Claudia Schiffer, Scarlett Johansson, Penelopé Cruz eller Angelina Jolie fanns på stranden. De var inte där.

Stendum husse
När byggänget var klart med slottet och rejält sandiga skulle alla bada. Så även jag och badkrukan. Det är skönt att kyla ner sig. Jag och husse rusade ut i vattnet. Vågorna var inte så stora som vid Atlanten, så jag kunde knappt surfa. Bara lite. Det var kul i alla fall. Då kom det en badvakt fram till oss. Jag trodde att han skulle säga några beundrande ord om mig, men icke.
– Le tjiäng nö sång pa bjäng vänny ici.
Jag, som har haft en fransk au pair, vet att det betyder att hundar inte får vara här. Husse, som inte haft en fransk au pair, såg fånigare ut än vanligt.
– Jag förstår inte, sa husse på klingande svenska.
– Döggs ar nött ölovvd er, sade badvakten på typisk franskengelska och såg barsk ut.
– Jag förstår inte vad du säger, men fortsätt och tjata du, replikerade husse frankt och log fånigt.
– Si können nicht onden er mittbringen, sade den ovanligt språkbegåvade badvakten, som nu började bli lätt irriterad på min totalt obegåvade husse.
– Jag bryr mig inte vad du än säger, jag fattar inte ändå, sa husse och log hult mot den barske badvakten. Denne höll då hotfullt upp fem fingrar i luften.
– Sänk minytt, fajv minnytts, fynf minöten, sa den alltmer irriterade badvakten och pekade mot utgången från stranden.
Detta tog husse som en förtäckt uppmaning att lämna stranden. Vad jag skämdes.

Olika förbud olika tider
Då det ändå snart var dags att gå hem och äta lunch, lämnade vi stranden i samlad tropp övervakade av den dumma badvakten. Det var mitt sista besök på stranden. Trodde jag.
Det visade sig dock att hundförbudet på badstranden bara gällde när badvakten var där, mellan tio och sex. Innan och efter dess var det fullt med lekande och stojande hundar. Så jag var där senare också. Alltså: vid Atlanten betyder hundförbud att det inte är hundförbud. Vid Medelhavet betyder hundförbud att det är hundförbud när badvakten jobbar.

Hej så länge
Sverker

leg. Svenskt språkgeni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar