5 april 2015

Jag saknade Jakobs stege till påskbordet

STEGE Jag såg verkligen fram emot att äta påskbord hos min resursfamilj. Jakob skulle nämligen vara där. Du ser på bilden vilken fin stege han har. Med hjälp av den hade jag kunnat klättra upp på bordet, när resurshusse låg och sov.

Jag firade påsk igår. Det var ju påskafton. Min Agnes, min husse och jag var hemma hos resursfamiljen. Där fanns Jakob också, vilket jag såg fram emot. Tyvärr hade han glömt sin stege den här gången också, så jag kom inte upp på bordet.

När det är påsk så ska man äta för mycket. Tyvärr gäller detta tydligen inte mig. Hade inte Jakob funnits hemma hos min resursfamilj, så hade jag väl blivit helt utan
Jakobs mamma heter Emma och hon hör till min resursfamilj. Hon är nämligen dotter till resurshusse och resursmatte. Så Jakob hör också till min resursfamilj. Han är den ende som har lite förstånd. Han förstår nämligen att jag också behöver påskmat.
Nu hade jag ju dock hoppats lite mer av Jakob. Jag vill så gärna prova hans stege, som jag har hört talas om. Med hjälp av hans stege, så skulle jag själv kunna välja och vraka på på påskbordet.
Jag hade nog börjat med köttbullarna, för att sedan ge mig i kast med prinskorven. När jag hade tuggat färdigt, så hade jag förbarmat mig över skinkan. Sedan hade det blivit svårare, men lite lax hade inte varit fel.
Nu blev det ju inte så, utan sent på kvällen fick jag lämna min resursfamilj hungrig som vanligt. Fast några korvar och köttbullar hade jag fått. Tack Jakob!

Hej så länge
Sverker

Leg. påskfirare

TRAGISKT Detta är en tragisk syn. Du ska veta att det tillkom prinskorv, köttbullar och Janssons frestelse. Det är inte maten som är tragisk i sig. Tvårtom. Det tragiska är att jag inte nådde den. Jakob hade inte med sig sin stege

UMGÅS Jakob och jag umgicks lite, fast mest på distans. Det är säkrats så, tycker jag. Det är synd om Jakob, som har en taxtröja. En västgötaspetströja hade varit mycket finare.

FRÅGA Du undrar säkert vad jag gör? Och varför står Jakob där och undrar varför jag fick så lite?

SVAR Jag fick minsann fördiska för Jakob. Det är hans tallrik som jag tar hand om. På den fanns det både prinskorvar och köttbullar. Jag passar också på att lära Jakob hur man fördiskar. Men det hade varit bra med en stege upp på bordet.

2 kommentarer:

  1. Simon Pudels matte5 april 2015 kl. 12:57

    Varför åt de julbord på påsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju påskbord. Skillnaden är att det inte finns doppespad och vörtbröd. Istället har man ägg.

      Radera