10 april 2015

Fader- och moderslösa vandaliserade gäststuga

GÄSTSTUGA Det skulle städas en gäststuga en dag, det var en korkad husse och jag. När jag kom in i huset, så upptäckte jag att stugan var vandaliserad. Vilka var de skyldiga?

Det är hög tid att städa min gäststuga. Varför? Ja, det får du veta snart. Jag säger inget, för då blir det ju inte någon överraskning att någon (=Eloise från Vermont) ska komma och hälsa på mig snart (=tisdag).
I vilket fall som helst upptäckte jag att vandaler hade varit framme i gäststugan.


Du vet kontakterna som är under fönstret i sovrummet, var alldeles sönderslagna. Vem hade gjort detta hemska dåd? Kan man inte lita på folk alls nu för tiden?
Jag gjorde en snabb och effektiv brottsplatsundersökning. Jag såg direkt att tavlan ”De fader- och moderslösa” inte hängde på sin plats ovanför kontakterna. Direkt drog jag den riktiga slutsatsen att de hade försökt rymma. Naturligtvis hade jag rätt. Snöret på baksidan av tavlan var trasigt. De hade säkert skavt av snöret och hoppat ner på kontakterna. Fy skäms, säger jag.
Fast det är väl den tragiska bakgrunden som får dem att begå sådana hemska brott. Det är ju väldigt synd om barnen som inte har någon pappa eller mamma. Att den gamla farbrodern med den stirrande blicken är föräldralös, verkar vara mera naturligt. Motsatsen hade varit mera förvånande.
Nu är kontakterna bytta och den skäggiga gubben med de arma barnen hänger åter på väggen. Nu i en rejäl ståltråd.

Hej så länge
Sverker

Leg. brottsplatsutredare

SÖNDERSLAGET Du ser själv. Alla väggkontakterna var sönderslagna. Vem hade gjort detta hemska dåd?

BROTTSPLATSUTREDARE En av Sveriges skickligaste brottsplatsutredare (=Sverker) på väg in för att undersöka brottsplatsen. Skulle han lyckas spåra förövarna ännu en gång?

KLAR Så där ja. Det var inte så svårt. En snabb undersökning gav vid handen att attacken hade skett uppifrån. Av vem? Ja, det fanns inte så många att välja emellan i detta fall – i dubbel bemärkelse.

SKYLDIGA Här har du de skyldiga. Den äkta handmålade oljefärgstavlan ”De fader- och moderslösa” av Amalia Lindegren hade slängt sig ner på kontakterna. De skulle väl försöka rymma, kan jag tänka mig. Snöret på baksidan var i alla fall också trasigt.

2 kommentarer:

  1. "Amalia Lindegren blev moderlös vid tre års ålder och adopterades av änkan till sin påstådde far." Nästa gång det är Antikrundan i Tranås är det kanske läge att värdera den eller vad säger du Sverker?

    SvaraRadera