31 januari 2015

En stor bluff avslöjad

SNABBTITT I själva verket hade det räckt med att titta ut genom dörröppningen, för att jag skulle avslöja bluffen. Men jag tar mina uppgifter på allvar, så jag begav mig ut i Sverige.

Nu är det vinter. Sverige ska vara vackert på vintern, har jag hört att det sägs. Antagligen säger man så för att locka hit turister. Låt oss undersöka hur det står till med det påståendet. Jag vill veta sanningen.
Jag tog med mig min fotograf (=husse) på en kort men intensiv promenad, för att se hur det står till med vackerheten på just vintern i just Sverige.


I god ordning lämnade vi mitt hus. Husse hade på sig vinterkläder och jag hade som vanligt min stiliga vinterpäls.
Under promenaden tittade jag hit och jag tittade dit. Ibland sa jag åt min obegåvade fotograf att använda den onödigt dyra kameran och föreviga den vy jag hade på hornhinnan.
Väl hemkomna så laddades bilderna från kamerans minneskort in till datorn. Då får man kort, där man kan se vad man minns.
Jag har gjort ett slumpmässigt urval, eftersom alla bilder är misslyckade som vanligt.
Tittar du också på de misslyckade bilderna, så upptäcker du också bluffen.
Är Sverige vackert på vintern? Naturligtvis går detta inte att uttala sig om. På vintern täcks Sverige av snö och syns inte alls. Det enda undantaget är min garageuppfart, som delvis syns. Garageuppfarten är inte vacker. Påståendet om Sveriges skönhet på vintern, är alltså en stor bluff.

Hej så länge
Sverker

Leg. sanningssökare

EXPIDITION Här ser du mig gå ut på min sanningsexpedition ut i den svenska vintern. Under mina tassar, väl dold av snö, ligger Sverige.

STUDIEFÖRHINDER Jag hoppas verkligen för Agnes skull att dikena syns bättre i Uppsala. Hemma hos mig är det omöjligt att studera djur i diken. Det är kanske därför hon är i Uppsala?

VÄGLÖS Jag lever i ett väglöst land. Ser du någon väg? Under snön vet jag att min väg finns. Åtminstone fanns den här för snön kom. Kommunalrådsvägen finns nog, för där brukar plogbilen avlägsna snön.

GRÅTT Det enda man ser hemma hos mig av Sverige är sjön. Hur vacker är en grå sjö? Precis rätt. Inte alls. På sommaren är sjön blå och fin. Ibland på vintern täcks sjön av is och då ser man inte den heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar