21 december 2014

Mörkare än så här blir det inte

START Nu är jag på väg hemifrån på en kombinerad fotopromenad och motionstur för min husse.

Hemma hos mig är solen väldigt slö. Den orkar knappt sega sig över horisonten. Enligt min husse, så ska solen har vilat färdigt och blir piggare och piggare. Vi får väl se hur det går med det. Idag är i alla fall årets kortaste dag.

– Vi tar en promenad och tar lite bilder till din blogg imorgon, sade min fotograf igår.
Klockan hade hunnit bli gott och väl 37 minuter över två. Skymningen började lägra sig utanför, men snäll och lydig som jag är, så lydde jag gubben och följde med.
Vi gick in i skogen. Den onödigt dyra kameran smattrade hela tiden. Vad kommer det bli av det här? Ja, min undran var befogad. Ser du något på bilderna, så grattis.
Nu kommer snart årets kortaste dag att följas av årets längsta dagar. Det är dagen före julafton och julafton före julklappsutdelningen.
Även dagen före min födelsedag är osedvanligt lång.

Hej så länge
Sverker

Leg. mörkerfurste
SKOGEN Ser du mig i skogen? Det är inte lätt, när det knappt finns något ljus. Men det är så det är, när klockan börjar närma sig tre.

SKOGSVÄGEN Här är det jag som går på skogsvägen. Snart är jag ute på min väg och grannarnas julbelysning fungerar som fyrar i mörkret.

VÄGEN På vägen är det mycket ljusare, för där finns ingen skog som skymmer. Klockan är över tre och snart är det alldeles kolmörkt. Nu kan du ju skymta mig där jag går på den gropiga vägen.

2 kommentarer:

  1. Så skönt att du fått hem Agnes! Då får du pyssla om henne så hon blir frisk snart. Lika pigg och frisk som du blivit. Hoppas ni får en riktigt fin jul allihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt roligt att ha Agnes hemma. å julafton ska jag dessutom åka och träffa Lucy. En God Jul till dig också.

      Radera