2 november 2014

Jag har gjort fint på farfars grav

FINT Nu har jag med hjälp av husse och husses syster gjort fint på farfars grav. Det är husses syster som jag håller med kopplet. Hon har dagen till ära tagit på sig finstövlarna i äkta gummi. Hennes hund Massimo fick stanna kvar i bilen, eftersom han är så bråkig.

När det är Allhelgona, ska man göra fint på gravar. Jag gjorde fint på farfars grav i Heda. Husses syster var med också. Hon är ju inte så dekorativ, men hon var ju bara där tillfälligt. Massimo var med också, men han fick inte följa med. Han är ouppfostrad.

Med nyplockad vitmossa och eterneller dekorerade vi den gamla adventsljusstaken. Sedan satte vi ett ljus i mitten. Då blir det vackert, tycker jag. För flera är sedan var farfar med, när vi gjorde fint på graven. Nu ligger han där själv. Konstigt och sorgligt.
Fast tänk vad mycket roligt jag hade hos farfar. För att inte prata om hur mycket fördisk jag fick och hur många godsaker farfar tappade på golvet.
Jag visste när han skulle tappa godsaker, för han sade alltid ”hoppsan” innan han tappade.

Hej så länge
Sverker

Leg. gravvårdare

MÖTE Eftersom husses syster absolut ville synas på Tranås kyrkogård, så skulle vi mötas där. Jag fick minsann stanna i bilen, så jag fick inte se Frälsningsarmén spela.

VACKERT Resultatet av vår sammanlagda möda på farfars (och farmors och många andras) grav. Det var bara farfar som kände mig, så jag räknar bara honom.

MIN Precis så här ser min kyrka ut sedd från farfars grav. Kyrkan är uppkallad efter oss. Den heter Heda kyrka och vi heter Hedbor.

INUTI Eftersom kyrkan är ihålig, kan man gå in där. Därinne finns det alltid kaffe och massa hembakat bröd, säger husse. Jag satt fängslad i bilen, så jag vet inte om han pratade sant, eller om han bara ville att jag skulle bli avundsjuk. Jag får hoppas på det senare, för annars så missade jag kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar