11 oktober 2014

Varför fåglar är så dumma i huvudet

KORKAD Bara det att bosätta sig i mitt badrum, tyder inte på någon stor begåvning. Visserligen stilig utsikt, men som fågel kan man ju få den ändå.

Då har det hänt igen. En dum fågel flög in i mitt hus. I mitt hus bor jag och så låter jag min husse bo där också. Han ger mig mat, nämligen.
Ibland kommer inbjudna gäster. Ännu hellre kommer det min Agnes eller min Per. Men fåglar! De ska vara glada att Lucy har flyttat.


Om du kom ihåg så skrev jag om fyra fåglar som flyttat in i mitt uterum. Husse som är lite svagsint gav dem mat och vatten. Mat vet jag inte om man kan säga om frön.
Det är nu ganska länge sedan de flyttade ut, vilket är skönt. De stökade till å det hemskaste. De till och med bajsade på bord, stolar och golv.
När så jag äntligen har blivit av med dem, vad händer då? Jo, en korkad likadan fågel bereder sig tillträde till mitt hus genom att klättra in i det öppna sovrumsfönstret och sedan flyga till badrummet.
Vad ville fågeln? Ja, vad kan man göra i badrummet? Man kan duscha, vilket är synnerligen otrevligt. Det är bara husse och Lucy som duschar där. Man kan ligga och sova på handdukarna, som Lucy gjorde. Man kan också utföra behov. Inga av de aktiviteterna tycktes fågeln intresserad av. Istället satt det duma flygfäet och tittade på utsikten, eller lekte kurragömma bland gamla toarullar.
Om man är fågel, så kan man ju flyga upp jättehögt och titta på utsikt. Gömma sig kan man göra i trädens lövverk. Är verkligen fågeln så korkad så den flugit vilse? Ja, så är det nog.
Jag flyger aldrig vilse. Inte går jag vilse heller. Men utsikt har jag inte så mycket ett par decimeter från marken, så det är synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. fågelexpert

NYFIKEN Vad finns det i den här korgen, undrade nog den dumma fågeln. Mitt svar är rakt och kraftfullt. Det har inte du med att göra!

KURRAGÖMMA Att försöka gömma sig bakom en gammaldekorativ fönsterprydnad i form av en toarulle, var ju inte så framgångsrikt. Även om min Pers ampellilja hjälper till att dölja fågeln.

RÄTT Det är här ute som fåglar hör hemma. Vem vill ha ett störande kvittrande inomhus? I min trädgård finns både frön och möjligheter till bad i husses sunkiga damm. Och i de höga träden kan de sitta och sjunga och titta på utsikten.

UTERUMMET Jag undrar om den här fågeln som var i uterummet, var samma fågel som flög in till mig? Vem vet. Alla fåglar ser likadana ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar