9 december 2013

Så gör du din hösttråkiga trädgård julfin





Bara för några dagar sedan fick du tips om hur du ska juldekorera inomhus. Men för att du ska kunna haussa upp en hysterisk julstämning, så räcker det inte med lite stjärnor i fönstret.
Nej du måste ta dig an trädgården. Det är vad jag har sysslat med under helgen.



För att du riktigt ska se skillnaden, så presenterar jag idag både före- (=bilder sedan torsdags) och efterbilder (=bilder tagna idag). På efterbilderna ser du att det tillkommit snö. Det var jag som önskade mig fram den. Snö är vackert i min trädgård, eftersom man inte ser trädgården. Dessutom lockar den fram tomten.
Vilka bilder är mest jullika före- eller efterbilderna?
Erkänn att jag är en mycket skicklig trädgårdsdekoratör.

Hej så länge
Sverker

Leg. trädgårdsdekoratör


JULHUND Erkänn att jag nästan ser ut som en julhund när jak kommer spatserandes i gången. Egentligen är det bara tomtemössan som fattas och man hade kunnat tro att det var julafton. Sedan kan man göra små grottor i snövallen och sätta marschaller i, så är det riktigt sockersött.

FÖREBILD Agnes hus sett från ytterdörren. På gräsmattan ligger gamla löv och i rabatten har de vissna blommorna lagt sig ner. De bladlösa buskarna ser

EFTERBILD Nu har jag juldekorerat, som du ser. Löven och de vissna blommorna finns kvar, men de ligger under den vita snön. Till och med buskarna har blivit vackra. Är jag inte duktig?

FÖREBILD Mörkt och eländigt. Vissna löv är ingen prydnad på någon gräsmatta. Dessutom vet inte husse om någon har gått på gräsmattan.

EFTERBILD Ljust och trevligt. Dessutom kan inte ens min husse missa spåren efter en stilig västgötaspets.

FÖREBILD Av sommaren spireahäck är endast små fula pinnar kvar. Allt är fult och mörkt. Men jag vet hur man fixar till bedrövligheten.

EFTERBILD Ja så här fint kan det bli. Det ända som krävs är att jag fixar fram lite snö. En trevlig liten gång med höga kanter leder vandraren rätt. Riktigt julfint är det!

2 kommentarer:

  1. Kan du inte önska fram lite snö åt sydligare svenska breddgrader också?? Här är så fult och tråkigt!! / Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag bara hade vetat om det, men helst tänker jag bara på mig själv. Sven delade jag med mig av.

      Radera