22 november 2013

Så går det till när Agnes ska göra middag

FRESTANDE Ibland skulle det vara bra att vara lite längre. Det är förargligt att jag inte räcker upp, så att jag kan provsmaka. Fast du ska absolut inte tro att jag tigger. Sådan är inte jag.

När vi handlade igår, så fick jag som vanligt inte följa med in i affären. Det är därför det handlas för lite godis till mig. Min husse och min Agnes travade däremot in till läckerheterna. Vad som hände därinne har jag fått mig återberättat.

Husse hade som vanligt noll koll på vad som skulle handlas.
– Vad ska vi ha till middag, tillfrågade han min Agnes, som har svar på det mesta.
– Jag är sugen på lasagne. Jag har ett bra recept.
Min Agnes plockade upp sin mobil och hittade snabbt receptet.
– Det är Per Morbergs recept, upplyste hon husse om.
Fint ska det vara. Kändisrecept. Är det studierna i djur i diken som har gjort henne snobbig?
Sedan handlades det. Än det ena än det andra, men inget till stackars Sverker. Tre fulla kassar kom de ut med till bilen inklusive var sin stor godispåse. Lite fick jag smaka. En enda liten röd hallonbåt.
Husse trodde i sin enfald att min Agnes skulle laga maten, när det blev middagsdags. Men inte.
– Jag måste plugga, så du får fixa lasagnen, bestämde Agnes och tittade på min husse.
Vi körde igång husse och jag. Agnes satt under tiden och lekte vid sin dator.
Man använder en kastrull, en stekpanna och en järngryta för att sedan använda en form. Mycket fördisk att se fram emot.
När allt hade hamnat i formen, som hamnade i ugnen kom min stund. Det var en kastrull med béchamelsås, eller vitsås som vi som kan svenska säger, och en gryta med köttfärssås. Ganska mycket fördisk redan innan maten serverades. Lyckat.
Sedan åt de framför TV:n. Husse spillde ut vin över bordet och en fjärrkontroll. Han ska nog hålla sig till vatten.
När de ätit klart fördiskade jag tallrikarna noggrant. Eftersom husse gjort lasagne till sju personer beredde jag mig på årets fördisk av ugnsformen. Men inte. De frös in resterna istället.
Men det var ganska kvar i formen till mig ändå. En i stort sett lyckad kväll.

Hej så länge
Sverker

Leg. hungrande fördiskare

GODIS Visst ser det frestande ut? Det här hade jag kunnat satt i mig utan svårighet, men jag räckte ju inte upp.

HJÄLPSAM Jag tyckte synd om diskmaskinen som skulle få ta hand om en visp full med sås. Jag tog det mesta. På så sätt hjälptes vi åt, diskmaskinen och jag.

MITT När jag som bäst höll på att fördiska kastrullen, kom min Agnes ut i köket. Naturligtvis ville hon smaka, men det ville inte jag gå med på. Mitt är mitt.

LEKER Agnes påstod att hon skulle plugga, men jag såg nog att hon satt och lekte vid sin dator hela tiden. Den lätta gick jag inte på. Som av en händelse hade hon "pluggat" färdigt när maten var klar.

2 kommentarer:

  1. Mmmm vad mycket god mat. En Sverker borde ha fått all lasagne som de tvåbenta inte åt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller tvärtom. De kunde få det jag inte orkade. Om det nu hade varit något.

      Radera