30 september 2013

Ett säkert hösttecken när båten tappar pinnen

SEGLINGSKLAR Unda så gott som färdig att segla med, men det ska vara tvärtom. På hösten gör man så det inte går att segla med Unda. För att kunna segla så behövs pinnen. Den ska vi ta bort.

Då så var det dags igen. Resurshusse skulle plocka bort pinnen i sin båt. Han kalalr den för mast. På våren ska båten putsas och målas och lackas och puttas i sjön och sedan ska pinnen i. På hösten plockar man bort pinnen och upp båten.
Dessemellan seglar resurshusse ett par gången på sjön.


Då jag inte är riktigt säker på att resurshusse klarar av att avpinna båten själv, ställde jag och min husse upp som förstärkning. Husse är väl knappast förstärkning, men summan av oss bägge blir i alla fall plus (+5 – 2 = +3).
Denna tilldragelse är också en av resurshusses stora bravurnummer under året. Han klättrar upp i pinnen på båten. Man måste göra det för att sätta fast snöret som man hissar med. Lika heroiskt är det inte att gå in i båten och skruva bort skruvarna pinnen sitter fast i.
Men det är inte nog med det. Pinnen sitter fast med ståltrådar också i båten, men ovanpå.
Sen ska det hissas. Då får husse vara med och veva. Det är så mycket han kan ungefär.
Pinne läggs på en kärra och körs till ett pinngarage.
På vägen dit överlät jag åt de andra att klara sig själva. Jag hittade nämligen en labradortjej. Hon nosade mig i stjärten!

Hej så länge
Sverker

Leg. pinnborttagare

MANDOMSPROVET Resurshusse uppe i masten, som han kallar pinnen. För att kunna klättra upp där behövs både styrka och mod, hävda resurshusse bestämt.

SNÖRFASTSÄTTNING För att pinnen ska lyfta från båten, så krävs det att snöret från hisskranen sitter fast i pinnen. Det är det resurshusse gör.

MODIG Resursmatte står och tittar på resurshusses fot som sticker ut i bildkanten vid pilen. Jag föredrar att inte titta.

FÖRSVUNNEN Vad resurshusse egentligen gör när han försvinner ner i båten, vet jag inget om eftersom jag inte kan se. Han påstår att han skruvar. Om man inte skruvar lyfter man hela båten, säger resurshusse.

ILANDHISSAD Nu ligger pinnen på ett par bockar och resurshusse kan knyta fast ståltrådarna som hindrade pinnen från att välta. Resursmatte gömmer sig bakom kranen.

HÖJDPUNKT När min husse, min resursmatte och min resurshusse körde omkring med båtpinnen på en kärra, så fyndade jag en labradorflicka. Hon nosade mig i rumpan. Jag nosade i hennes rumpa också.

4 kommentarer:

  1. Nämen, fick du en beundrarinna Sverker! Mysigt med rumpnosande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättetrevligt. Synd jag inte upptäckte henne innan, men jag var ju tvungen att hålla uppsikt över avpinningen.

      Radera
  2. Kul med en liten dejt, så här på höstkanten. Antar att husse förstörde det roliga ganska snabbt och ropade dig tillbaka./E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte just, men vi skulle åka hem. Labradorflickan hoppade villigt in i bilen, men kördes ut. Ett litet sorgligt slut, kan man säga.

      Radera