5 april 2013

Motionsprogram steg för steg till fin sommarform

TILLSAMMANS När du ska ut och motionera, tag gärna med dig någon. En husse till exempel går bra, även om det är bättre med en annan hund. Husse är lite långsam, måste jag säga.

Så här års när vårsolen börjar värma, brukar det dåliga samvetet komma krypande. Hur ter jag mig på badstranden, när vinterpälsen har fällts och ligger i stora tussar på golvet hemma? Ja, det är lika bra att se till att det inte blir någon obehaglig chock. Det är dags för dig att börja motionera nu!
Som tur är, så kan jag ge dig ett fullständigt motionsprogram i dagens inlägg.


För en del (=dig) behövs det hårt arbete för att komma i strandform. För andra (=mig) krävs det bara en liten finputsning efter vinterdvalan.
Trots att jag är så gott som fulländad och nästan så stilig man kan bli, är inte jag den som sjunker ner i soffan. Nej ut i solen och motionera, det är min paroll (idag i alla fall).
När sommaren är här, så räknar jag med att vara lite mer än fulländad!

Hej så länge
Sverker

Leg. kroppsbyggare

DANS Dans är en rolig motionsform. Särskilt som den så gott som alltid resulterar i lite godis. Bara underlaget är rätt, så kan jag dansa flera varv. Det är mitt partytrick. Vem vet, det är kanske någon som bjuder upp till dans på stranden i sommar.

BALANS Att kunna gå på en vippbräda visar att du har en bra balans. Det är väldigt bra att kunna det. Tänk till exempel om det ligger en bräda på stranden, då kan du gå på den för att imponera på någon tik, samtidigt som du spänner musklerna.

UTSIKT Detta är också en övning som kan komma väl till pass på badstranden. Tänk att det istället är en hög sten. Då törs du bestiga den och väl uppe kan du spana efter snygga tikar.

LUNGOR Du ska hålla dina lungor och ditt väderkorn i fin form. Bäst gör du det genom att trava fram och ständigt insupa de dofter som vägen erbjuder. När du sedan kommer till stranden, behöver du inte ha nosen så lågt så du får in sand. Du känner tikspåret ändå, tack vare att du är vältränad.

TUNNELSEENDE Under vintern är det mörkt och eländigt. Då blir det gärna så att du bara tittar rakt fram, du får ett tunnelseende. Bästa sättet att träna bort det är att gå i en tunnel. Vad är det på sidorna, undrar du säkert när du går där inne i halvmörkret. Så fort du kommer ut, så ser du dig om. Tunnelseendet är borta!

4 kommentarer:

  1. Tack Sverker för många fina tips om hur man blir ännu stiligare framåt sommaren. Matte och jag var ute på en långpromenad, men inte tusan tipsade hon mig om dessa roliga övningar. Dans låter ju riktigt roligt om man bara belönas med godis. Ha det gott!/Lotus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dans är en av mina favoritmotionsövningar. Särskilt köttbulls- eller korvdans.

      Radera
  2. Jag tycker det är bättre att vila sig i form!/Nils-Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker du samma som husse. Fast den enda form han får sitter på magen.

      Radera