4 januari 2013

Förbered dig för en aktiv pensionstid

PENSIONÄRSSYSSLA Du ser själv hur det går till att mata änder. Släng lite brödbitar ut i vattnet då och då, så kommer de alltid lika hungriga änderna simmande. Men gör inte som resursmatte bara. Hon glömde att ge bröd till den stiliga västgötaspetsen vi hennes sida, trots mina ständiga påpekanden.

Det är kanske inte utan att jag börjar bli lite gammal. Jag är visserligen bara 13 år snart och osedvanligt pigg för min ålder. Men det är ju inte fel att börja träna inför den stundande ålderdomen.

Min snart 13 år motsvarar sådär ungefär 65 av dina år. Då är det alltså snart dags för mig att gå i pension. Då ställer jag mig frågan: vad ska jag göra då?
Naturligtvis kan jag förfalla helt, som husse, och göra inget alls. Eller så kan jag aktivera mig på ett lagom trivsamt sätt.
En trivsam aktivitet är att flytta sig om det kommer en katt och lägger sig jämte mig. Då blir katten nämligen lite irriterad, vilket är kul. Men det kan ju bli lite tröttsamt i längden. Inte ger det mycket motion heller.
I min ungdom, så tyckte jag att det var kul att valla änder. Nu är det kanske mer jobbigt än kul. Därför kom jag och min resursmatte på en ny sysselsättning, som är väldigt anpassad för just pensionärer.

Andmatning!
1. Först förser du dig med lite gammalt bröd, som du stoppar i en påse.
2. Gå till en lämplig å (= Svartån) där det flyter omkring massa änder.
3. Släng ut lite brödbitar då och då till änderna.
4. Ge rejält med brödbitar till din Västgötaspets.

Nu har dessvärre min resursmatte inte riktig kläm på den ytterst viktiga punkt 4. Eller rättare sagt; hon missade den helt. Men jag har ju gott om tid att lära henne, innan andmatningen blir min huvudsakliga sysselsättning.

Hej så länge
Sverker

Leg. fågelmatare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar