24 oktober 2012

Vi är (nästan) osynliga men finns ändå

OSYNLIGA Både Lucy och jag spatserar omkring i vår camouflagepälsar. Min är vackert mönstrad som den ska vara på en stilig västgötaspets. Lucys päls saknar helt rim och reson, men så är hon ful också.

När Lucy och jag är ute och går, så är vi inte lätta att hitta. Det beror på att vi är naturfärgade. En del mer än andra.

Skulle vi ha en tävling om det bäst camouflagefärgade djuret hemma hos mig, så skulle nog Lucy vinna. Nu är naturen så vist ordnat att allt har sina orsaker. Det finns nämligen en annan skillnad mellan Lucy och mig. Medans jag är oerhört stilig och manlig, vacker skulle nog de flesta säga också, så är Lucy ful. Jag är alltså en ren fröjd för ögat och Lucy vill man helst slippa se. Dessutom skulle sådana tävlingar vara löjliga, till skillnad från en tävling i bästa skällandet. Där skulle jag vara en given segrare.

Nu kom jag tänka på lite otäcka och märkliga saker:
1. Lucy syns knappt i sin camouflagepäls.
2. Lucy är utlänning av minst sagt osäker härkomst.
3. Hon kan kanske komma från något terroristland (Danmark eller Monaco till exempel). Det kan vi aldrig veta.
4. Lucy infångades i Toulouse – Frankrikes värsta stad.
5. Lucy sattes i ett franskt kattfångläger, inte olikt Guantanamo, utan rättegång.

Den frågan som genast dyker upp i huvudet är helt naturlig. ÄR LUCY TERRORIST?
Jag tror inte det, men det är lite märkliga omständigheter runt den fula franska kattan.
Jag måste förtydliga att man inte kan dra alla utlänningar med en kam. Vid de tillfällen som jag är utanför Sverige och är utlänning, så är ju det en helt annan sak.
Hej så länge
Sverker

Leg. osynlig

SVÅRUPPTÄCKT På den här bilden ska du försöka hitta en katt. Ser du Lucy? Det är inte lätt vill jag lova. Går hon in i under buske är det stört omöjligt att se henne. Då får man nosa sig fram.

SVÅRUPPTÄCKT Om jag trycker in mig i de höstfagra ormbunkarna, så är inte jag heller så lätt att upptäcka. Nu avslöjade jag ju var jag finns på bilden. Annars hade du säkert undrat varför denna bild fanns med, eftersom det inte syns någon västgötaspets.

AVSLÖJANDE Det vit-gul-bruna på min rumpa och svansundersida fungerar som en signallampa. Det har jag bara för att husse ska kunna följa mig på ett för honom säkert sätt. Om jag vill, så kan jag enkelt fälla ner svansen och då syns jag inte bakifrån heller.

JÄMFÖRA Vem syns bäst Lucy eller jag Sverker? Nu kan du själv enkelt avgöra. Lucy vinner osynlighetstävlingen. Men är det inte något skumt med att hon är så väl camouflerat? Vi måste ha i åtanke på att hon är utlänning. Nu är jag inte rasist, men man vet väl hurdana katter är.

4 kommentarer:

  1. Jag träffade en mycket väl camouflerad groda idag. Den satt mitt på stigen och hade samma färg som löven. När jag väl fattade att det var en groda, hoppade jag högt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag. Grodor kan vara lite knepiga. Jag har grodor i husses damm.

      Radera
  2. Avgjort, Lucy vinner för hon liknar mest en hög med vissna löv. Vilken tur för kattan för vem tycker inte att hösten är vacker?! / Wi o Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucy vinner i denna icketävling, men hade det varit en skönhetstävling, så hade segraren hetat Sverker.

      Radera