21 oktober 2012

Man med gevär tvingade ut mig på vägarna

HÖSTHUND Visst kan du se alldeles tydligt att det är höst? Du kan också se en ovanligt stilig hund i full fart. Hunden, det är jag det. Jag går på den gamla vägen, numera stigen. Idag fick vi inte gå i skogen.

Igår när husse och jag var ute och gick i skogen, så träffade vi på en jägare. Eftersom han hade gevär, så ansåg han att han ägde hela världen.
– Här får ni inte gå! Det pågår jakt här!, sade han argt till oss.
– Dessutom ska hunden vara kopplad, tillade han vresigt. Med ”hunden” menade han mig.
Idag gick vi alltså inte i skogen, eftersom jägarna tydligen är lite osäkra vad för lämpliga villebråd de ska avliva. Husse var rädd att de skulle skjuta honom och mig.


Istället för de vanliga skogsvägarna gick vi idag säterirundan. Det år ju bra det också, även om skogens stigar är trevligare att gå på.
Först börjar du som om du skulle gå Lilla rundan, men du svänger inte av in i skogen. Istället fortsätter du den gamla vägen rakt fram och rundar den stora ladugården.
Sen kommer du ut på en väldigt rak väg som har allé. Åt ena hållet går den till Tranås säteri, men du ska ta till vänster. Du går nu på en jättelång tråkig raksträcka. Efter en kilometer ungefär svänger du av till vänster in i skogen. Efter bara ett litet tag kommer du till Kommunalrådsvägen. Då är det viktigt att du går på trottoaren. Det är åt vänster du ska svänga, vilket du även ska när du kommer till min gata. Sen hittar du själv hem till mig. Då har du gått 3,54 kilometer, vilket är för kort. Men så kan det bli.
När du kommer till mitt hus, så kommer Lucy och möter dig.

Hej så länge
Sverker

Leg. söndagsspatserare

SPÄNNANDE Jag går på den före detta vägen, som man ska, men husse går på åkern. Han går där för han inte vill ha leriga skor. Tur att jag klarar mig utan skor. Vad tror du det är jag ser på åkern? Jo, det är ett par harar, men de får gärna vara där för mig.

TRÅKIGT Att gå på en jättelång jätterak grusväg tycker inte jag är så kul, men så blir det när man inte får gå i skogen. Längst bort ligger Tranås säteri. Det är därför Tranås heter Tranås och det var SJ som bestämde det.

SVÄNGA På den här vägen ska du svänga in. Det är lätt att hitta, för det är bara den vägen som det står ”eller ehö traf” på en skylt.


KOMMUNALRÅDSVÄGEN När du kommer ut på stora vägen, är det viktigt att du går på trottoaren. Om du inte gör det, så blir du kopplad. Det hände mig då och då när jag var liten. Nu vet jag bättre.

HEMMA Precis från ingenstans dyker den franska kattan upp. Det gör hon alltid när jag kommer hem. Fast det är ganska trevligt att bli välkomnad av en Lucy, även om hon är svår att se i terrängen. Vi får var sin godis när vi kommer in. Jag får en hundgodis och Lucy får en kattgodis. Min godis är större än Lucys.

2 kommentarer:

  1. Det var mig en tyken en som sa att du inte får gå i skogen! :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom med tanke på att det är min skog.

      Radera