29 juli 2012

Raska pojkar hjälpte oss att fylla vedboden

VEDÄMTARE De här duktiga pojkarna, Rasmus och Robin, såg till så att jag slapp och frysa i vinter. Många lass med ved har de släpat på sin cykelkärra för att kunna fylla upp min vedbord.

Om jag ska framhäva en egenskap hos husse så är det snål. Se bara hur mycket mat jag får. Dessutom är det den billigaste sorten som återfinns i min matskål.
Husse grymtar också väldigt när han ska betala sina räkningar. Särskilt elräkningen.
Där för eldar han så mycket han kan med ved.


Jag hjälper alltid husse med att bära in ved. Vi bär lika mycket. Han tar en vedkorg och jag släpar på ett vedträd. Ett – ett alltså.
Men i år var det problem. Veden var nästan slut och husse påstod att han inte fick arbeta (=lat). Då griper en granne in.
Med hjälp av två duktiga pojkar, Rasmus och Robin, fick husse sin ved hemkörd. De gick och drog den på en cykelkärra. Veden var huggen av deras morfar Anders. Och inte nog med det. De staplade veden fint i vedboden och utanför också, när vedboden blev full. Och full är vedboden. Jättefull.
Tänk vilken tur det är att det finns hjälpsamma grannar, när husse är så lat. Annars hade jag fått frysa i vinter.

Hej så länge
Sverker

Leg. vedeldare


FULLT Här kan du se själv hur full min vedbod är. Då ska du veta att det stora vedbodutrymmet finns till vänster, men det syns inte på bilden. Visst är de duktiga fastän de bara är nio och elva år!

2 kommentarer:

  1. Ja Sverker! Vilken tur att det finns så mysiga, snälla och go´a grannar! Rosor till dem. Hoppas nu att husse kryar på sig riktigt mycket så att ni får ha det gott! Så läste jag att din Agnes och hennes (fula) katt kommit hem. (Tyckte nog att katten var lite fin i alla fall). Och så är ju även Per hos dig vad jag förstår. Kramar till er alla från Lotus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Visst har vi snälla grannar. Husse ska dock bli sämre först i Linköping innan han blir kry. Lite ful är katten allt, men jag vänder bort huvudet när hon kommer, så jag ska slippa se henne.

      Radera