31 maj 2012

Mycket grannare än så här blir det inte

Om du inte kommer och hälsar på mig just nu, så tycker jag att jag kan visa dig hur fint det är hos mig. Det varar nämligen inte så många dagar, men visst är det tjusigt?

Nu tänker du förstås att min husse måste vara en riktig baddare för att kunna få det så stiligt i trädgården. Men se där har du fel. Han har inte planterat en enda blomma, buske eller träd av allt du ser.
Rhododendronen planterade husses mormor för så där en 50 år sedan. Övriga buskar och träd var farfar och farmor som planterade när de bodde här. Husse har planterat några tulpaner. Han bidrar inte till försköningen här precis. Tvärtom, skulle jag vilja säga.
Jag däremot förskönar varthelst jag drar omkring. Det är därför jag inte är med på någon bild, för då hade du bara tittat på mig. Det var ju blommorna du skulle se idag.

Hej så länge
Sverker

Leg. odlare



OLIKA Längst bort står det en syren. Den luktar gott. Sen står husses mormors rhododendron som är jättestor. Du skymtar också blodlönnen, som är Agnes älsklingsträd. Under den står en buske med vita blommor.


FODERAUTOMAT Blommorna på rhododendronbusken fungerar likadant som en foderautomat, fast för humlor istället för fåglar. Fördelen är att de är helautomatiska och behöver inte fyllas på.

BLÅ Blommor kan ha olika färger. Den här blomman är till exempel blå. Att den står i husses trädgård kan du se på att det står ett gammalt visset skaft från förra året. Så var det säkert aldrig när farfar och farmor bodde här. Farmor träffade aldrig jag, men det gjorde Agnes.


BLOMRAKETER Kom du ihåg de fina blommorna som husse fick av moster och morbror. Bara för att jag ledde planteringen, har de blivit så här fina nu.



REGNBUSKE Säsongens gula inslag i min trädgård heter gullregn. Tänk om det hade varit guldregn istället. Då hade vi varit rika och jag hade kunnat äta mycket godare mat än billighetstorrfoder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar