24 mars 2012

Guld till Agnes – inget till husse

GULD Visst passar jag med en guldmedalj hängande runt halsen. Nu var det ju så att det inte var jag som fick den, utan det var min Agnes. Hon vann en fototävling i Tranås nämligen!

Varje år är det en stor fototävling i Tranås. Det är faktiskt en bra bit över tusen bidrag som skickas in. I år hade husse bestämt att han skulle deltaga för att ”sopa mattan” med alla de andra. Bilderna skulle skickas in samtidigt som Agnes var hemma för farfars begravning.

– Du kan ju också skicka in några bilder Agnes, sade husse till sin söta dotter (min Agnes).
– Nja, jag vet inte. Jag har ju inte mycket att komma med, replikerade hans lilla dotter – min Agnes – blygsamt.
– Jo, tyckte jag, du är ju mycket duktigare än sopan till pappa du har.
Segervisst skickade husse in en bunt bilder. Motvilligt skickade Agnes in några av sina bilder.
Hur det gick?
Husse ställde upp i alla klasser med ett stort antal mediokra bilder. (Samtliga saknade en västgötaspets som heter Sverker, vilket hade varit ett vinnande motiv.)
Agnes ställde upp i en klass.
Husse, den talanglösa sopan, vann inget.
Agnes, min Agnes, vann sin klass och fick guldmedalj och tusen kronor.
Fast jag tror att jag klär bättre i guldmedalj än Agnes.

Hej så länge
Sverker

Leg. Agneshund


VINNARBILDEN Det var med den här bilden som Agnes vann den stora fototävlingen i Tranås i klassen ”Fritt tema”. Bilden är tagen i koncentrationslääret Auschwitz.

VINNAREN Så här ser en vinnare ut. Min Agnes kunde inte hämta priset själv, eftersom hon är i den otäcka staden Toulouse med sin fula katt. Det var husse som fick gå och hämta priset och skämmas att inte han vann något.

FÖRLORAREN Har du undrat hur en misslyckad människa ser ut, så titta noga på den här bilden. Husse har hela sitt liv, gång på gång, visat hur talanglös och misslyckad han är. Det enda han kan vara stolt över är sin västgötaspets och sina barn och barnbarnbarn. Akta dig för honom!

3 kommentarer:

  1. Grattis till Agnes för hennes fina bild. Tyvärr har ju föremålet för hennes bild medfört mycket tragik. Tycker nog att husse också är en mycket duktig fotograf med alla vackra bilder på dig och den fina naturen som omger er. Hälsningar från Lotus

    SvaraRadera
  2. Stunning image that speaks volumes. So poignant! Willing to bet the proud Pappa is still struggling to keep the big grim off his face. Congratulations to BOTH of you!

    SvaraRadera
  3. Din husse ser väldigt snäll och trevlig ut, men det är klart, det går ju inte att mäta sig med Dig. Sverker är bäst i alla klasser./E-beth

    SvaraRadera