17 februari 2012

På natten kan man behöva låna ljus

SVARTVÄG Min gata (det svarta till höger) har inget ljus på kvällarna. Det behövs inte, tycker Tranås kommun. Skillnad är det vid det nybyggda bostadsområdet bara 400 meter bort. De behöver mycket ljus, för att inte tala om kommunalrådsvägen och den kommunala badplatsen. Den är ju så väldigt frekventerad så här års på kvällarna. Förra veckan, på tisdagen, så var det en bil där.

Nu är det mörkt. Riktigt mörkt. Men det hade varit ännu mörkare om det inte hade funnits snö och moln. Sjön upplyses av Linköping, Boxholm och Kisa. Husse tycker det är bra, för han betalar inte skatt där.

Även om det är mitt i natten, så är det lite ljust hemma hos mig. Det beror på att ljuset från alla närbelägna städer stutsar på snön och sen stutsar det på molnen för att sedan träffa Sverker. Inte så mycket kanske, men lite.
Om husse tar med sig kamera och sätter fast den på ett stativ, så kan han till och med fotografera ljuset.
Mest ljus får vi när de spelar bandy. Det är en sport som går ut på att göra av med maximalt med elektricitet. Det gäller även belysningen. När de tänder den, så blir det ganska ljust här. Till och med husse får ledsyn på min väg.
Men vill du ha ljust och trevligt, får du komma hem till mig. Vi är väldigt upplysta, även utomhus och inombords.

Hej så länge
Sverker

Leg. mörkermästare


HEMMA Hos mig har jag väldigt trevlig belysning. Till och med husse, som med åren har blivit ganska skumögd, kan lotsa sig fram utan ficklampa.

LINKÖPING Ser du det ljusa på himlen? Det är Linköping som ligger sådär 55-60km bort från mig. Linköpings invånare delar frikostigt med sig, så att det faktiskt går att se sjön även på natten. Om det inte finns snö och moln, så kan jag inte se ljuset från Linköping.

LJUSAST När solen går upp, så behöver jag inte låna ljus från grannstäderna. Min sol ger mig ljus i överflöd. Just nu, i denna stund, skiner solen så mycket, så att snön har börjat smälta. Då blir det mörkt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar