21 december 2011

Jag måste sätta fart på solen




Så här glad vill jag ha Agnes. Det var ju jag som gjorde henne ledsen med min upplevelsepresent. Agnes blir lite ledsen av att det är så mörkt. Nu måste jag försöka få solen lite piggare.
Idag på morgonen hävde sig solen upp med största tvekan 08.45, men sedan hade den himla brått att gå och lägga sig igen. Redan 15.12 (5.12 pm) kröp den tillbaka för att ta sig en lång natts sömn.
– Jag vill att det ska vara ljusare, sade Agnes till mig.
– Kan inte du ordna det, du som kan så mycket och är så bäst?
Jo jag ska försöka. Det är inte lätt att pigga upp trötta vintersolar, men jag måste göra allt för att Agnes ska bi glad. Men först gällde det att hitta solen.
Jag ska lyckas! Jag måste det!

Hej så länge
Sverker

Leg. solväckare


SOLSPANING Det var inte lätt att hitta solen idag. Mest gömde den sig bakom horisonten, eller bakom moln. I mörkret famlade jag mig upp på min utsiktssten för att leta efter den sömniga himlakroppen. Där borta, kanske …

KONTAKT Genom björkarnas grenar kunde jag skymta solen. ”Du måste vakna tidigare och lägga dig senare”, sade jag till solen. Ganska bestämd var jag. ”Ja, jag ska försöka, eftersom det är du Sverker som säger till mig”, svarade solen och kvävde en gäspning.

MÖRKT Titta vad mörkt det är i skogen. I gläntan, som har skapats med gemensamma ansträngningar av stormarna Gudrun och Per, är det lite ljust. Annars är det ett kompakt mörker.

FÄLTMÖRKER Större delen av fältet ligger i skugga av skogen. Så lågt står solen, fastän det är nästan mitt på dagen. Inte konstigt att min Agnes vill ha det ljusare. Jag har nog ordnat, så att det blir så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar